UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Chiński producent ogniw akumulatorowych CATL planuje budowę fabryki baterii o rocznej wydajności 80 GWh w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki Tesli w Szanghaju. CATL ma w tej chwili rozmawiać na temat inwestycji z władzami miejskimi Szanghaju. Przypomnijmy, że na początku roku z rozbudowy swojej fabryki w Szanghaju zrezygnowała Tesla.

Według doniesień Reutersa ogniwa produkowane w nowej fabryce CATL będą mogły być zintegrowane bezpośrednio z podwoziem samochodów elektrycznych (firma CATL od zeszłego roku posiada stosowną technologię „cell-to-chassis”). Obecnie CATL dotacza ogniwa LFP do modelu Tesli 3 produkowanego w Chinach od lipca ubiegłego roku. Jednak ich montaż wymaga etapu pośredniego zanim „pakiet” zostanie zmontowany w pojeździe. Nowa technologia sprawiłaby, że ten etap byłby zbędny.

Nowe ogniwa – zasięg do 800 km

Nowa technologia oprócz potencjalnie niższych kosztów, posiada inną zaletę. Eliminuje część komponentów co oznacza, że ​​na tej samej przestrzeni można zainstalować więcej mocy. Według agencji Reuters wyższa gęstość energii w systemie akumulatorów powinna umożliwić zasięg ponad 800 kilometrów, a w zakładzie ma powstać do 5000 miejsc pracy.

Nowa fabryka w Szanghaju dodałaby wspomniane kolejne 80 GWh (byłaby w stanie zasilić około 800 000 samochodów elektrycznych) do obecnych zdolności produkcyjnych CATL. Producent chciałby szybko rozszerzyć współpracę z Teslą, aby w niedalekiej przyszłości stać się jej największym dostawcą. Celem jest zapewnienie połowy ogniw baterii wykorzystywanych przez Teslę w samochodach elektrycznych i stacjonarnych magazynach energii na całym świecie.

CATL – prowadzimy rozmowy z Teslą

Przedstawiciele firmy CATL potwierdzili Reutersowi, że prowadzą rozmowy z Teslą na temat dalszej współpracy. Producent ogniw nie komentował jednak planów dotyczących dodatkowych mocy produkcyjnych. Natomiast Tesla i władze miejskie Szanghaju nie odniosły się do tych informacji. Jednak na początku roku Tesla wycofała się z rozbudowy swojej fabryki w Szanghaju. Zdaniem obserwatorów rynku ten ruch był odpowiedzią na wielkie inwestycje rządu USA w elektromobiliność (2 bln USD).

Tesla – własne fabryki baterii, lit i nikiel z Australii

Administracja Stanów Zjednoczonych jasno zaznaczyła, że zależy jej na inwestycjach krajowych, tak by stać się rynkiem konkurencyjnym dla Chin. Stąd ostatnie porozumienia amerykańskich gigantów motoryzacyjnych z firmami z Korei Płd., oraz zapowiedź Tesli o zwiększeniu importu litu i niklu z Australii. Źródła rządowe przewidują, że eksport australijskiego litu do USA osiągnie w tym roku 1 miliard dolarów (773 miliony dolarów), podczas gdy eksport niklu ma osiągnąć pułap 4 miliardów dolarów rocznie (ponad 3 mld USD).

Ponadto wspomina Tesla zapowiedziała rozbudowę swojej Giga Fabryki w Berlinie oraz w Teksasie gdzie miałaby produkować swoje własne ogniwa 4680. Obecnie oprócz CATL Tesla kupuje również swoje ogniwa baterii od Panasonic i LG Energy Solutions.

Źródło: reuters.com, własne

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY