LeasePlan opublikował raport Car Cost Index na rok 2021, który potwierdza, że w większości europejskich krajów kompaktowe i średniej wielkości pojazdy elektryczne (EV) są obecnie w pełni konkurencyjne cenowo w stosunku do samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. W nielicznych krajach, w których pojazdy elektryczne nie są jeszcze konkurencyjne cenowo, różnica w cenie pomiędzy pojazdami elektrycznymi a samochodami z silnikiem diesla/benzynowym znacznie się zmniejszyła. Jeśli tendencja ta się utrzyma, już wkrótce pojazdy elektryczne osiągną konkurencyjność cenową we wszystkich krajach objętych badaniem, w tym na rynkach Europy Wschodniej, takich jak Rumunia i Polska.
Inwestycje w infrastrukturę konieczne
To już szósta edycja badania Car Cost Index przeprowadzanego przez LeasePlan. Jest to kompleksowa analiza całkowitego kosztu posiadania (TCO) samochodu – w tym paliwa/energii, amortyzacji, ubezpieczenia i serwisowania – w 22 krajach europejskich. – Ten raport jest sygnałem alarmowym dla ustawodawców: samochody elektryczne są obecnie konkurencyjne cenowo w całej Europie, ale działania rządowe w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania są niewystarczające. Podczas COP26 apelujemy do decydentów, aby podjęli działania i zainwestowali w infrastrukturę ładowania. Dopóki punkty ładowania nie będą tak wszechobecne jak stacje benzynowe na ulicach Glasgow, Europa nie ma nadziei na osiągnięcie zerowego poziomu emisji – powiedział Tex Gunning, CEO LeasePlan.
Czysty transport szansą dla klimatu
– Najnowszy LeasePlan Car Cost Index udowadnia, że ekonomiczne argumenty przemawiające za przestawieniem flot korporacyjnych na pojazdy elektryczne są teraz szczególnie mocne. Czysty transport drogowy stanowi jedną z największych szans zarówno dla firm, jak i dla naszego klimatu. Poprzez organizację EV100, współpracowaliśmy z firmami takimi jak LeasePlan, aby do 2030 roku pojazdy elektryczne stały się nową normą, a już dziś przekroczyliśmy ekonomiczny punkt krytyczny w większości krajów Europy. Każda firma powinna zmienić swoją flotę na elektryczną. Podczas COP26, musimy dawać sygnał, że pojazdy o zerowej emisji są przyszłością – powiedziała Sandra Roling, Head of Transport at the Climate Group.
Kluczowe wnioski z LeasePlan 2021 Car Cost Index:
- średni miesięczny koszt użytkowania samochodu jest bardzo zróżnicowany w Europie, od 743 euro miesięcznie w Grecji do 1 138 euro w Szwajcarii;
- w stosunku do PKB, całkowity koszt posiadania samochodu jest najwyższy dla kierowców w Szwajcarii i Portugalii, a najniższy dla kierowców w Danii i Niemczech;
- Polska jest najtańszym miejscem do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym, a Grecja do jazdy samochodem z silnikiem diesla;
- EV w segmencie premium mid-size (D2) są w pełni konkurencyjne kosztowo w stosunku do pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE) w 17 krajach,: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania;
- EV w segmencie kompaktowym (C1) są w pełni konkurencyjne kosztowo w stosunku do ICE w 14 krajach: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Portugalia, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Cel: zerowa emisja
LeasePlan jest globalnym liderem świadczącym usługi Car-as-a-Service, z flotą około 1,8 mln pojazdów zarządzanych w 29 krajach. Firma jest zaangażowana w przejście na mobilność bezemisyjną i wyznaczyła sobie cel osiągnięcia zerowej emisji netto z finansowanej przez siebie floty do 2030 roku.
Źródło: na podstawie leaseplancorp.com