UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Daimler Truck AG i BP Advanced Mobility Limited (BP) podpisały porozumienie w celu przyspieszenia rozwoju i rozbudowy infrastruktury wodorowej oraz wprowadzenia w Wielkiej Brytanii ciężarówek z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, które od 2025r. zamierza klientom na Wyspach dostarczyć właśnie Daimler Truck. Działania wesprą dekarbonizację brytyjskiej sieci transportu towarowego. Podpisany wspólnie protokół ustaleń zakłada że firma BP zbada m.in. możliwość zbudowania i uruchomienia w Zjednoczonym Królestwie nawet 25 stacji tankowania wodoru do 2030 r. W Teesside w Wielkiej Brytanii petrochemiczny koncern planuje budowę zakładu wytwarzania wodoru o niskiej emisji CO2. W obszarze elektryfikacji BP posiada już na całym świecie 11 tysięcy punktów ładowania pojazdów elektrycznych, a do 2030 r. zamierza rozbudować swoją sieć ładowania do 70 tysięcy punktów.

W kierunku dekarbonizacji

Konsekwentnie realizujemy naszą wizję transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Napęd na ogniwa paliwowe zasilane wodorem będzie w przyszłości nieodzowny, zwłaszcza w ramach neutralnego pod względem emisji CO2 transportu dalekobieżnego z wykorzystaniem ciężkich samochodów ciężarowych. Wspólnie z BP chcemy zbudować w Wielkiej Brytanii niezbędną infrastrukturę wodorową, a przez to wesprzeć dekarbonizację brytyjskiego transportu towarowego. Jednak w przyspieszeniu rozwoju infrastruktury dla wodoru oraz umożliwieniu naszym klientom opłacalnej eksploatacji ciężarówek z napędem na ogniwa paliwowe, niezbędne jest wsparcie ze strony decydentów politycznych – powiedział Karin Rådström, odpowiedzialna za markę Mercedes-Benz Trucks i członek zarządu Daimler Truck AG

Dla dekarbonizacji określonych sektorów gospodarki zastosowanie wodoru ma kluczowe znaczenie – a w transporcie dalekobieżnym, realizowanym przez wysokotonażowe ciężarówki, jest to niekiedy jedyna droga. Dzięki współpracy z wiodącym producentem, jakim jest Daimler Truck, możemy przyspieszyć wprowadzenie zarówno pojazdów, jak i infrastruktury, co będzie pionierskim krokiem w kierunku zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w brytyjskiej branży transportowej. Od produkcji wodoru po budowę stacji tankowania – BP jako zintegrowana firma energetyczna ma znakomite możliwości wpływania na transformację transportu i docelowego tworzenia lepszej przyszłości w dziedzinie energii – dodała Emma Delaney, Executive Vice President ds. klientów i produktów w firmie BP.

Neutralny bilans emisji

Daimler Truck AG realizuje strategię biznesową opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Producent koncentruje przy tym swoją uwagę na rozwiązaniach technicznych o rzeczywiście lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2 – akumulatorach i wodorowych ogniwach paliwowych.

Aktualnie Daimler Truck przeprowadza na niemieckich drogach publicznych testy udoskonalonego prototypu pojazdu Mercedes-Benz GenH2 Truck. W roku 2027 producent zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze tej ciężarówki. Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego, gdyż jako nośnik energii w tym stanie skupienia ma on znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w samochodzie ciężarowym napędzanym ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie – także znacznie lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i większej ładowności ciężarówek. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg pojazdu. Seryjny GenH2 Truck, podobnie jak odpowiednie konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, będzie nadawał się do realizacji wielodniowych operacji transportowych na długich dystansach, charakteryzujących się wysoką dzienną przepustowością energii.

BP zainwestuje w wodór

Kluczowymi elementami strategii BP są mobilność i komfort, a ponadto strategia ta obejmuje współpracę z partnerami, aby móc zaoferować klientom mobilność i usługi przyszłości. W obszarze elektryfikacji BP posiada już na całym świecie 11 tysięcy punktów ładowania pojazdów elektrycznych, a do 2030 r. zamierza rozbudować swoją sieć ładowania do 70 tysięcy punktów. W podpisanym protokole ustaleń firma BP po raz pierwszy deklaruje zaangażowanie na rzecz zastosowania wodoru w branży transportowej. Przedsiębiorstwo chce również uruchomić stacje tankowania wodoru w Europie i już realizuje plany budowy stacji tankowania wodoru w Niemczech. BP zamierza odgrywać wiodącą rolę w produkcji i dostawach wodoru. W Teesside w Wielkiej Brytanii firma planuje budowę zakładu wytwarzania wodoru o niskiej emisji CO2. Zakład ten mógłby produkować 1 GW niebieskiego wodoru z gazu ziemnego, z jednoczesnym wychwytywaniem i magazynowaniem dwutlenku węgla. BP analizuje również potencjał zielonego wodoru w tym regionie, m.in. pod kątem ewentualnego wsparcia dla Teesside jako pierwszego w Wielkiej Brytanii węzła transportowego dla wodoru. Działania te wspierają cel rządu brytyjskiego, jakim jest rozwój produkcji wodoru o mocy 5 GW do 2030 r.

Źródło: na podstawie media.daimler.pl

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY