UDOSTĘPNIJ

Niemiecki potentat w dziedzinie technologii poinformował o zwiększeniu globalnej sprzedaży i zysku w 2021 roku. Wzrost sprzedaży Grupy Bosch wyniósł 11 %, a zysk z działalności operacyjnej 3,2 mld euro. Firma zadeklarowała, że nadal będzie inwestowała w strategiczne dziedziny. W 2022 roku przeznaczy łącznie około 1 mld euro w mikroelektronikę i elektromobilność. Do 2024 roku Grupa planuje zainwestować ponad 400 mln euro w technologię SOFC i 600 mln euro w mobilne ogniwa paliwowe.

Półprzewodniki zwiększą zasięg

Koncern wykorzystuje potencjał wzrostu w elektromobilności. Od końca 2021 roku firma produkuje półprzewodniki mocy z węglika krzemu (SiC), które mogą zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych nawet o 6 proc. Według firmy badawczej Yole, rynek SiC jako całość będzie rósł średnio o 30 proc. rocznie do ponad 2,5 miliarda dolarów w ciągu najbliższych trzech lat. Dzięki technologii SOFC – stacjonarnego ogniwa paliwowego ze stałym tlenkiem, Bosch odgrywa też ważną rolę w przechodzeniu na energię odnawialną, otwierając jednocześnie nowe możliwości biznesowe. Do 2024 roku firma planuje zainwestować ponad 400 milionów euro w technologię SOFC i kolejne 600 milionów euro w mobilne ogniwa paliwowe.

Dzięki elektromobilności generujemy miliardy ze sprzedaży. Rośniemy w dwucyfrowym tempie również w obszarze pomp ciepła, a napędy elektryczne szybko wkraczają w obszar technologii przemysłowej – powiedział Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH.

Akumulatorowy potencjał

Bosch wszedł również na rynek wyposażenia fabrycznego do produkcji akumulatorów. To biznes z dużym potencjałem: według firmy światowy rynek akumulatorów rośnie nawet o 25 procent rocznie. Bosch z firmą Volkswagen pracują nad przygotowaniem procesów seryjnej produkcji ogniw akumulatorowych. – Naszym wspólnym celem jest, aby to europejski dostawca był liderem pod względem kosztów i technologii w masowej produkcji technologii akumulatorów – dodał Stefan Hartung.

– Nasz biznes osiągał w 2021 r. wyniki dużo lepsze od oczekiwanych. Udało nam się przekroczyć prognozy, pomimo wielu wyzwań, takich jak obciążenia kosztowe spowodowane trudnościami w łańcuchach dostaw czy wzrostem cen surowców – podkreślił prezes i dodał, że Bosch chce dalej rozwijać technologię „Invented for life”, która podnosi jakość życia i jest odpowiedzią na aktualne wyzwania.

Firma nadal inwestuje znaczące sumy w strategiczne dziedziny. Tylko w tym roku przeznaczy łącznie około 1 miliarda euro w mikroelektronikę i elektromobilność. Jednocześnie Bosch coraz bardziej koncentruje się na partnerstwach, takich jak niedawno ogłoszona współpraca z Volkswagenem w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy.

Mobility Solutions przewodzi

Bosch zamierza również osiągnąć wzrost i umocnić swoją pozycję na rynku oprogramowania dla pojazdów. Już teraz sektor Mobility Solutions co roku wyposaża pojazdy na całym świecie w ponad 200 milionów jednostek sterujących z własnym oprogramowaniem. Firma spodziewa się, że do 2030 r. rynek oprogramowania motoryzacyjnego osiągnie wielkość około 200 miliardów euro. – Bosch odnotuje dwucyfrowy wzrost w tym obszarze. Tutaj wykorzystujemy w dużej mierze transformację pojazdu w węzeł sieci internetowej – powiedział dr Markus Heyn, nowy prezes sektora Mobility Solutions i członek zarządu Robert Bosch GmbH.  – Całkowita sprzedaż Grupy Bosch rosła rok do roku, ale jest ona także wyższa niż w 2019 roku – ostatnim przed kryzysem. Szeroka dywersyfikacja portfolio firmy, obecność w różnych branżach i regionach po raz kolejny przyniosła nam korzyści. Wszystkie sektory biznesowe zwiększyły sprzedaż pomimo globalnych zakłóceń w łańcuchach dostaw – powiedział dr Markus Forschner, członek zarządu i CFO Robert Bosch GmbH. Sektor Mobility Solutions, który jest największy i generuje najwyższą sprzedaż w Grupie, odnotował wzrost, mimo że otoczenie biznesowe hamowało jego rozwój w czwartym kwartale 2021. Sprzedaż wzrosła o 7,5 procent do 45,4 miliarda euro pomimo niedoboru chipów, który miał szczególnie duży wpływ na przemysł motoryzacyjny.

Niepewność jutra

Bosch spodziewa się, że światowa gospodarka wzrośnie od 4 do 4,5 procent w 2022 r., w porównaniu z około 5,5 procent w 2021 r. Pomimo imponujących postępów w zakresie szczepień w wielu krajach, firma zakłada, że w 2022 roku Covid-19 będzie nadal obciążał zarówno społeczeństwo, jak i gospodarkę. Ponadto utrzymujące się wąskie gardła w dostawach i rosnące ceny surowców, produktów podstawowych i transportu będą miały duży wpływ na gospodarkę światową i wpłyną na działalność wielu sektorów, zwłaszcza przemysłu motoryzacyjnego. Na perspektywy biznesowe negatywnie oddziałuje również wyraźny wzrost poziomu inflacji w wielu sektorach i regionach. O ile otoczenie biznesowe nie ulegnie dalszym zakłóceniom, firma spodziewa się wzrostu sprzedaży również w roku 2022.

Źródło: na podstawie Grupa Bosch

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA