Scania dostarczy firmie Bergkvarabuss sześć autobusów elektrycznych ładowanych w zajezdni. Modele CityWide LF będą wykorzystywane do obsługi rejonu Strängnäs w imieniu Sörmlandstrafiken. W celu zoptymalizowania i utrzymania obsługi serwisowej oraz zasilania autobusów, producent zapewni także kompletną infrastrukturę ładowania. Autobusy są wyposażone w akumulatory o pojemności 330 kWh i ładowane prądem do 150 kWh.
– Pasażerowie ze Strängnäs będą podróżować przyjaznymi dla klimatu pojazdami w ramach nowego programu Scania, który obejmuje nie tylko najnowsze rozwiązania techniczne, ale także poprawę komfortu jazdy. Z punktu widzenia podróżnych autobusy elektryczne to mniejszy hałas i większa płynność jazdy – powiedział Staffan Karlsson, wiceprezes Bergkvarabuss.
Nowa generacja niskopodłogowych autobusów Scania CityWide LF charakteryzuje się bardziej przyjaznym wnętrzem, a także ulepszonym fotelem kierowcy, zapewniającym optymalną ergonomię. Mniejsza masa pojazdu umożliwia zwiększenie liczby pasażerów.
System zwiększy zasięg
Scania wprowadziła autobusy elektryczne do eksploatacji w Szwecji w 2018 roku, głównie w Östersund na północy kraju, gdzie pojazdy ładowane są za pomocą pantografów. Bergkvarabuss wybrał jednak opcję ładowania w zajezdni. Autobusy są wyposażone w akumulatory o pojemności 330 kWh i ładowane prądem do 150 kWh.
Infrastruktura do ładowania została dostarczona we współpracy z LaddAlliansen Nordic AB i Kempower Oy.
– Autobusy elektryczne Scania mają obecnie wyjątkowo wydajny układ napędowy, z inteligentnym sterowaniem układem kierowniczym, jak i układem elektrycznym. Ograniczyliśmy zużycie energii do minimum dzięki wysokowydajnym silnikom w połączeniu z odzyskiem energii z siły hamowania i inteligentnym układem klimatyzacji – dodał Henrik Eng, szef sprzedaży autobusów w Scania Sverige.
Dzięki nowemu systemowi klimatyzacji operatorzy mogą z powodzeniem użytkować pojazdy w temperaturach od –35°C do +40°C. Elektryczna pompa ciepła jest połączona z dodatkowym systemem ogrzewania i zintegrowanym obiegiem grzewczym w akumulatorach. Energooszczędny system zwiększa zasięg o 50 km na jednym ładowaniu.
Stabilizacja w trakcie jazdy
Na czas pracy oraz zasięg wpływa również system optymalizacji zasilania akumulatorów pod kątem potrzebnej mocy w ruchu drogowym. Zazwyczaj wykonuje się to w zajezdni przy w pełni naładowanych akumulatorach, co wiąże się ze stratą czasu na postój i ładowanie. Obecnie procedurę stabilizacji akumulatorów nowy pojazd wykonuje podczas jazdy.
Zaawansowany system obsługi akumulatorów podaje dla każdego autobusu dane dotyczące m.in. stanu naładowania, zużycia energii elektrycznej oraz ewentualnych błędów. System Scania Fleet Management przekazuje przewoźnikowi dodatkowe informacje o możliwościach ładowania, zużyciu energii i potrzebach serwisowych, co ułatwia pracę kierowcy.
Źródło: na podstawie Scania