UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Opinia, że w Polsce samochody z segmentu premium sprzedają się jak przysłowiowe „świeże bułeczki” nie jest przesadzona. Sytuacja na rynku dóbr luksusowych jest na tyle dobra, że z miesiąca na miesiąc odnotowywane są przyrosty w odniesieniu do tych samych okresów rok wcześniej. Sprawdziliśmy jak faktycznie przebiegała sprzedaż w tym roku oraz które firmy ujawniły plany rozwojowe i jak ważna w ich strategiach jest elektryfikacja najdroższych produktów. Pierwszy wniosek jest taki, że pozycja BMW – lidera sprzedaży w segmencie premium jest stabilna. Drugi, że segment premium skazany jest w pewnym sensie na elektryczne napędy.

W okresie po pandemii COVID-19 (powiedzmy, niemal po), przyszedł czas na poprawienie sprzedaży. Firmy prześcigają się w próbach pozyskiwania klientów. Obecnie jest też wysyp nowych modeli, które mają w jeszcze większym stopniu zachęcić konsumentów do zakupów. Sytuację nieco psuje nadal istniejący problem półprzewodników. Przez brak tych podzespołów, okres oczekiwania na nowe, zamówione konfiguracje wydłuża się nawet do roku. To jednak nie odstrasza klientów, którzy swoich wymarzonych aut szukają na stokach.

Sprzedaż w górę

Widać to zwłaszcza po wynikach sprzedaży. Przeanalizowaliśmy sprzedaż od stycznia do maja 2021 roku. Nie został w zestawieniu uwzględniony czerwiec, gdyż jeszcze nie są  jeszcze dostępne skumulowane dane źródłowe za całe 30 dni.

Styczeń 2021

Już w pierwszym miesiącu roku marki premium wypracowały łącznie całe 6,2 tysiąca zarejestrowanych samochodów. Liderem wśród marek było BMW. Niemiecki koncern najlepiej spisał się również w przypadku modeli. Pierwsze trzy miejsca zajęły BMW 3, 1 i X3.

Styczeń 2021 – 6183 szt.
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 1809 BMW 3 361
Mercedes 1566 BMW 1 321
Audi 1219 BMW X3 248
Volvo 667 Audi Q5 240
Lexus 602 Volvo XC60 213
Mini 145 Mercedes GLE 209
Porsche 88 BMW 5 197
Land Rover 28 BMW X5 193
DS 19 Audi A4 193
Tesla 13 Mercedes klasy E 187
Jaguar 11 Audi A3 182
Maserati 5 Volvo S60 175
Lamborghini 4 Mercedes GLA 172
Aston Martin 2 Lexus NX 166
Alpine 2 Mercedes kalsy A 161
Dane: IBRM Samar

Luty 2021

Kolejny miesiąc również zakończył się w niemieckim stylu. Po raz kolejny miano lidera wypracowało BMW z liczbą rejestracji 1879 sztuk. Jednak po względem modeli, pierwsze miejsca zajęły auta od Volvo – XC40 (451 szt.) i XC60 (407 szt.). Zauważyć można też wzrost rejestracji względem stycznia 2021 roku. W lutym odnotowano 7568 rejestracji, czyli o 1385 więcej niż miesiąc wcześniej.

Luty 2021 – 7568 szt.
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 1879 Volvo XC40 451
Audi 1646 Volvo XC60 407
Mercedes 1645 BMW 3 378
Volvo 1329 Audi Q5 273
Lexus 506 Audi A6 256
MINI 197 Mercedes klasy E 227
Porsche 162 BMW 5 221
Land Rover 126 Audi Q3 218
Tesla 33 BMW X3 212
DS 18 BMW X5 206
Jaguar 15 Audi Q7 184
Ferrari 4 BMW 1 183
Bentley 2 Audi A4 176
Maserati 2 Volvo XC90 170
Alpine 1 Mercedes GLE 168
Dane: IBRM Samar

Marzec 2021

Marzec to kolejny miesiąc górowania BMW nad resztą stawki (2388 szt.). W dalszym ciągu jednak najlepiej sprzedawały się w trzecim miesiącu roku modele XC Volvo. Warto zwrócić uwagę na fakt, że poza wielką trójką, w kraju zauważa się zwiększający się udział takich marek jak Land Rover, Tesla, Bentley, Lamborghini, Ferrari czy DS Automobiles.

W całym trzecim miesiącu roku udało się zarejestrować łącznie 10 132 pojazdy. Tym samym był to najwyższy wypracowany wynik w 2021 roku. Ponadto był to pierwszy kwartał, który został zamknięty ze wzrostem sprzedaży.

Marzec 2021 – 10 132 szt.
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 2388 Volvo XC60 853
Mercedes 2198 Volvo XC40 440
Audi 2131 Audi Q3 413
Volvo 1829 BMW 3 411
Lexus 532 Audi A6 328
MINI 286 BMW X5 304
Land Rover 224 Mercedes klasy E 277
Tesla 223 BMW X3 255
Porsche 205 BMW 5 244
Jaguar 49 Audi Q5 244
DS 33 Mercedes GLC Coupe 242
Bentley 11 Volvo XC90 233
Lamborghini 6 Mercedes klasy A 230
Maserati 5 Mercedes GLA 229
Ferrari 4 Audi A3 229
Dane: IBRM Samar

Kwiecień 2021

Początek drugiego kwartału roku, był słabszy pod względem sprzedaży niż np. marzec.  Marki premium wypracowały 7986 rejestracji.  Czwarty raz z rzędu liderem zostało BMW (2131 szt.). W przypadku modeli topowym było Volvo XC60. Tesla – marka w pełni elektryczna – zarejestrowała 4 pojazdy.

Kwiecień 2021 – 7986 szt.
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 2131 Volvo XC60 458
Mercedes 1870 Audi Q3 359
Audi 1635 BMW 3 345
Volvo 1111 Mercedes klasy A 270
Lexus 438 BMW 1 267
Mini 281 Volvo XC40 263
Land Rover 208 Audi Q5 250
Porsche 189 BMW X5 246
Jaguar 57 BMW 5 240
DS 29 Audi A3 239
Bentley 6 Mercedes GLC 225
Lamborghini 6 BMW X3 213
Alpine 5 Mercedes GLA 173
Maserati 5 Mercedes CLA 170
Tesla 4 BMW X1 167
Dane: IBRM Samar

Maj 2021

W ostatnim analizowanym miesiącu udało się zarejestrować 8212 samochodów. Jest to kolejny przykład, że w drugim miesiącu kwartału odnotowywane są wzrosty sprzedaży. Jest to również piąty miesiąc, kiedy BMW (2293 szt.) jest liderem rynku pojazdów premium. Tym samym główna rywalizacja w tym segmencie toczy się między Audi i Mercedesem, które wymieniają się między sobą pomiędzy miejscami 2. i 3.

Maj 2021 ­– 8212 szt.
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 2293 Audi Q5 414
Audi 1972 Volvo XC60 389
Mercedes 1711 BMW 3 387
Volvo 1021 Audi Q3 378
Lexus 490 BMW 5 288
MINI 248 Volvo XC40 259
Land Rover 184 BMW X3 238
Porsche 173 Mercedes klasy A 220
Jaguar 55 Mercedes klasy E 219
DS 32 BMW X1 217
Tesla 10 BMW X5 213
Alpine 7 Audi A6 211
Ferrari 5 Audi A3 209
Lamborghini 4 Audi A4 208
Maserati 3 BMW 2 193
Dane: IBRM Samar

Pięć miesięcy sprzedaży

W efekcie, po pięciu miesiącach roku zarejestrowanych zostało 40 081 aut. Wynik ten jest przyzwoity, biorąc pod uwagę, że jest to czas, kiedy nadal zmagamy się z pandemią COVID-19 oraz brakiem półprzewodników. Warto też podkreślić, że cały czas sektor aut premium napędza tak naprawdę pięć marek. Reszta stanowi dodatek.

Styczeń-Maj 2021 – 40 081 pojazdów
Marka Liczba rejestracji   Model Liczba rejestracji
BMW 10 500 Volvo XC60 2320
Mercedes 8990 BMW 3 1882
Audi 8603 Volvo XC40 1523
Volvo 5957 Audi Q3 1496
Lexus 2568 Audi Q5 1421
MINI 1157 BMW 5 1190
Porsche 817 BMW X3 1166
Land Rover 770 BMW X5 1162
Tesla 283 BMW 1 1153
Jaguar 187 Audi A6 1086
DS 131 Mercedes klasy E 1076
Lamborghini 20 Mercedes klasy A 1046
Maserati 20 Audi A3 1021
Bentley 19 Audi A4 909
Ferrari 17 Mercedes GLA 846
Dane: IBRM Samar

W stronę BEV

Sprzedaż pojazdów to zagadnienie niezmiernie ważne z punktu widzenia rozwoju danego sektora. Jednak powstaje pytanie, która z marek zadeklarowała się na zakończenie produkcji pojazdów spalinowych i przejście na pełną elektromobilność. Przykładem może być choćby marki Jaguar i Land Rover, które jasno stwierdziły, że w 2030 roku staną się wyłącznie elektryczne. Audi z kolei zapowiedziało, że w 2025 r. pokaże swój ostatni zupełnie nowy spalinowy model, a do 2033 r. firma zakończy produkcję samochodów z takimi silnikami. Wyjątkiem będzie tylko rynek chiński.

BMW – obecny lider segmentu premium – zapowiedział, że do 2030 roku, co drugi sprzedawany samochód będzie elektryczny. Z kolei do 2025 przestanie istnieć połowa obecnych napędów. Jako cel pośredni określono, iż w 2023 roku BMW chciałoby mieć w ofercie 13 elektryków rozsianych po 90 procent segmentów obsługiwanych przez marki

Również Porsche postanowiło skierować swoje modele ku elektromobilności. Do 2030 roku producent samochodów o wysokich osiągach ma być „neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla” i 80 proc. produkowanych przez niego samochodów i SUV-ów będzie miało napęd elektryczny lub hybrydowy typu plug-in.

Lamborghini, marka kojarzona przede wszystkim z autami o wysokich osiągach i widlastymi silnikami spalinowymi ogłosiło, że swój pierwszy model elektryczny zostanie przedstawiony w 2030 roku. Kolejna zapowiedź dotyczyła technologii hybrydowej plug-in, która ma być wprowadzona od 2024 roku. Nieco szybciej swój pierwszy pojazd w pełni elektryczny pokaże Ferrari. Ma to nastąpić w 2025 roku. Nie pojawiły się jednak przesłanki i deklaracje o pełnej elektryfikacji. Również Maserati nie podała konkretnej daty pełnej elektryfikacji. Zapowiedziała jedndak, że w 2025 roku w ofercie będzie 6 aut zelektryfikowanych.

Jasną deklarację zapowiedział natomiast Bentley. Zaprzestanie sprzedaży aut spalinowych zakończy się w 2030 roku. od tego momentu w ofercie pozostaną wyłącznie auta elektryczne. Przemiana napędowa ma się rozpocząć już w 2026 roku. Również MINI ogłosiło przejście wyłącznie na pojazdy elektryczne. nastąpi to w 2030 roku. taki sam plan ma Volvo.

Planów w pełnej elektryfikacji nie głosiły jeszcze DS Automobiles, Mercedes czy Lexus.

Marka Plany przejścia na pełną elektromobilność [rok]
BMW
Mercedes
Audi przechodzenie od 2026
Volvo 2030
Lexus
MINI 2030
Porsche od 2030
Land Rover 2030
Jaguar 2030
DS
Lamborghini
Maserati
Bentley od 2030
Ferrari

Z przedstawionego zestawienia jasno wynika, że większość marek premium planuje przejść na auta w pełni elektryczne do 2030 roku. Jednak te deklaracje nie dotyczą wszystkich. Pewien odsetek nadał ostrożnie podchodzi do kwestii deklaracji i sugestii przejścia na jeden konkretny napęd. Wśród nich jest też BMW i Mercedes, czyli liderzy segmentu pojazdów premium. Trzeba jednak jasno podkreślić, że nie jest powiedziane, że również w ich przypadku data 2030 nie stanie się kluczową. Jednak na dzień dzisiejszy deklaracje nie padły.

Maciej Gis

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY