UDOSTĘPNIJ

Audi zaprezentowało nowy bolid, który weźmie udział w kolejnym, piątym sezonie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, rozpoczynającym się 15 grudnia w Ad Diriyah w Arabii Saudyjskiej. W zespole firmowanym przez producenta z Ingolstadt wystartują Daniel Abt i Lucas di Grassi. W czwartym sezonie Formuły E, który zakończył się w połowie lipca w Nowym Jorku, stajnia Audi Sport ABT Schaeffler zdobyła tytuł mistrzowski w klasyfikacji zespołowej.

Po raz pierwszy od zainaugurowania serii w roku 2014, w sezonie 2018/2019 kierowcy używać będą tylko jednego bolidu na wyścig. Akumulatory pojazdów dysponują teraz pojemnością wystarczającą do przejechania całej trasy. W konsekwencji, obowiązkowa wymiana bolidów podczas trwania zawodów przestała być już konieczna.

Audi przy pomocy firmy Schaeffler – swojego technologicznego partnera – zaprojektowało układ napędowy modelu e-tron FE05, który składa się z silnika elektrycznego, przetwornika, skrzyni biegów, elementów tylnego zawieszenia oraz odpowiedniego oprogramowania. Cała reszta bolidu jest identyczna dla wszystkich zespołów.

Audi informuje, że projektując zespół silnika MGU (ang. motor generator unit), inżynierowie położyli szczególny nacisk na to, by taki pakiet był jak najbardziej bardziej wydajny i jeszcze bardziej podniósł poziom efektywności bolidu.

„Zachowaliśmy podstawową koncepcję jednobiegowego pojazdu, a jednocześnie dopracowaliśmy szczegóły i sami wyprodukowaliśmy wszystkie części” – powiedział Tristan Summerscale, kierownik projektu Formuła E w Audi. W układzie napędowym zastosowano 95% nowych podzespołów, a ich masa zmniejszyła się w sumie o 10%.

Przepisy piątego sezonu Formuły E stanowią, że silnik może wytwarzać maksymalnie 340 KM (250 kW) w kwalifikacjach i 272 kW (200 KM) w wyścigu głównym. Nowością są tak zwane strefy aktywacji. Gdy kierowca przejedzie przez taką wydzieloną strefę toru wyścigowego, może na krótko użyć trybu wyższej mocy – 306 KM (225 kW). Kibice Formuły E mogą wspierać swych ulubionych kierowców, oddając przez internet głosy na tzw. „FanBoost”, dzięki któremu zawodnicy i ich bolidy na określony czas uzyskają dostęp do mocy nawet 340 KM (250 kW).

Bolidy wszystkich zespołów Formuły E pozyskują prąd elektryczny z identycznych akumulatorów litowo-jonowych o masie 374 kilogramów, dostarczanych przez McLarena. Akumulator montowany jest pomiędzy fotelem kierowcy, a układem napędowym. Ma pojemność 52 kWh i można go naładować w pełni w 45 minut. Zupełnie nowym rozwiązaniem, debiutującym w piątym sezonie Formuły E, jest system „Brake-by-Wire”. Sterowanie hamulcami i przeniesienie napędu na tylną oś są od siebie oddzielone oraz sterowane elektronicznie. Dzięki temu równowaga hamowania jest zawsze idealnie rozłożona, a rekuperacja staje się bardziej efektywna.

Podobnie jak w bolidach Formuły 1, kierowcy zasiadają w zbudowanym z włókien węglowych kokpicie typu monocoque. Kolejnym nowym rozwiązaniem, również analogicznym do Formuły 1 , jest tzw. „system halo” ponad kokpitem, dający dodatkową ochronę głowy prowadzącemu pojazd. Minimalna masa bolidu Formuły E to 900 kg (wraz z kierowcą).

Audi e-tron FE05 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna to ok. 240 km/h. Pojazd nie posiada dużego tylnego spojlera/skrzydła, co jest rzadkością w sportach motorowych. Siła dociskowa generowana jest przez dyfuzor zainstalowany z tyłu bolidu.

W piątym sezonie Formuły E odbędzie się trzynaście wyścigów w dwunastu dużych miastach świata. Pomiędzy otwarciem sezonu w Ad Diriyah, a jego podwójnym finałem w Nowym Jorku w połowie lipca 2019, zawody rozegrane zostaną w Marakeszu, w Mexico City, w Hongkongu, w Rzymie, Paryżu, Monako i w Berlinie. Każdy z wyścigów trwa 45 minut plus jedno okrążenie, a większość z nich odbędzie się na tymczasowych torach zlokalizowanych w centrach miast.

audi.press-bank.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA