UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Podczas wydarzenia „Zrównoważony rozwój” w ramach Audi Media Days, które odbyło się przed otwarciem salonu IAA, Audi zaprezentowało m. in. wizję firmy neutralnej klimatycznie i pokazało w jaki sposób zrównoważony rozwój realizowany jest w łańcuchu dostaw.

Za cztery lata rozpocznie się produkcja ostatniego nowego modelu spalinowego Audi. Od 2026 marka premium będzie wypuszczać na rynek już tylko modele z napędem czysto elektrycznym. Do 2033 roku Audi wygasi produkcję modeli z silnikami spalinowymi. Do 2025 roku w ofercie producenta znajdzie się ponad 20 w pełni elektrycznych modeli. Wszystko po to aby stać się czołowym dostawcą mobilności z neutralnym bilansem emisji CO₂.

Najpóźniej do roku 2050 koncern z Ingolstadt pragnie być przedsiębiorstwem neutralnym pod względem bilansu emisji dwutlenku węgla. Już teraz firma planuje, że do 2025 roku w jej ofercie znajdzie się ponad 20 w pełni elektrycznych, zasilanych bateriami samochodów. Równocześnie Audi pragnie zmniejszyć ślad ekologiczny swojej floty o 30 procent w stosunku do 2015 roku. Głównym celem jest uczynienie produkcji neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach. Ma to zostać osiągnięte do roku 2025. W Audi na Węgrzech i Belgii etap ten udało się już osiągnąć. Przedstawiciele marki premium podkreślają, że uwaga producenta zwrócona jest na wszystkie procesy: pochodzenie surowców, samą produkcję, a także na fazę utylizacji oraz recykling lub ponowne wykorzystanie materiałów po zakończeniu cyklu życia samochodu.


Wczesna faza produkcji

Przejście na elektromobilność powoduje przesunięcie części emisji CO₂ do łańcucha dostaw. Jest to przede wszystkim skutkiem produkcji akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych, których wytwarzanie jest wyjątkowo energochłonne. Audi wspólnie ze swoimi dostawcami zajmuje się działaniami, które przynoszą efekty już we wczesnej fazie produkcji. Firma już w 2018 roku zainicjowała „Program CO2 w łańcuchu dostaw”, aby wspólnie z dostawcami określić środki do dalszej redukcji emisji CO2. Realizacja działań ma być w pełni skuteczna do 2025 roku, a według wyliczeń Audi i jego dostawców, potencjał jaki za tym się kryje, to redukcja emisji dwutlenku węgla średnio o 1,2 tony na jeden samochód.

Zielona energia

Jednym z przykładów bardziej zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw jest przestawienie się na energię odnawialną. Ogniwa akumulatorów wysokiego napięcia muszą być produkowane z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej, jak miało to miejsce w przypadku pierwszego modelu elektrycznego Audi e-tron. Ponadto coraz więcej komponentów produkuje się z materiałów pochodzących z recyklingu, czyli takich, które zostały przetworzone w procesie recyklingu. Celem jest nie tylko zmniejszanie ilości emitowanego CO2, ale także ekonomiczne i efektywne wykorzystanie materiałów. Wspomniany Audi Q4 e-tron zawiera już 27 komponentów pochodzących z recyklingu.

Misja zero

Znaczenie, jakie Audi przywiązuje do zrównoważonego wykorzystania zasobów, widoczne jest również w produkcji. Głównym celem programu środowiskowego „Misja: zero”, wdrażanego we wszystkich zakładach Audi, jest osiągnięcie w nich do 2025 roku produkcji z neutralnym bilansem emisji dwutlenku węgla.

Rezerwacja stacji

Dzięki idei centrum ładowania Audi (Audi charging hub) producent opracował technologię ładowania, która jako uzupełnienie podstawowego pokrycia rynku, ma przede wszystkim pokryć zapotrzebowanie szczytowe. Koncepcja przewiduje stacje ładowania wysokiej mocy (HPC), które można będzie rezerwować, co ma stanowić gwarancję w ciągłości i planowaniu podróży.

Mobilny magazyn energii

Centrum ładowania Audi może pracować przy użyciu standardowego przyłącza elektrycznego 400 V już z mocą 11 kilowatów na Cube czyli tzw. kostkę. Ułatwia to nie tylko wybór możliwych lokalizacji, ale także skraca czas potrzebny na planowanie oraz pozwala zaoszczędzić koszty oraz zasoby. Centrum można w krótkim czasie przetransportować, zainstalować i dostosować na miejscu do konkretnych wymogów – w znacznym stopniu niezależnie od lokalnej mocy sieci elektrycznej. W pilotażowej lokalizacji, łączna moc wejściowa 200kW jest wystarczająca do ciągłego ładowania trzech modułów magazynujących o łącznej pojemności 2,45 Mwh i doładowywania ich w nocy, przy wsparciu w ciągu dnia przez dodatkowe moduły fotowoltaiczne. Dzięki magazynowii energii, który pełni rolę swoistego buforu, dziennie możliwe jest około 70 szybkich ładowań z mocą do 300 kW i to bez konieczności przyłącza energetycznego o mocy rzędu megawatów. Pierwsze centrum ładowania Audi zostanie uruchomione jesienią w Norymberdze.

Źródło: na podstawie Audi

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY