UDOSTĘPNIJ

Audi i Grupa Hager realizują projekt badawczy dotyczący ładowania dwukierunkowego samochodów elektrycznych, którego głównym elementem jest włączenie EV do sieci domowej.

Jak informuje marka z Ingolstadt, nowa technologia oferuje znaczne korzyści w połączeniu z systemem fotowoltaicznym. Wytwarzanie energii elektrycznej z elektrowni wiatrowych i słonecznych przyczynia się do tworzenia nadwyżek, których nie można wykorzystać. W dni słoneczne i w okresy z silnymi wiatrami, często brakuje zdolności do magazynowania wytworzonej energii, której sieć nie jest w stanie przyjąć.

Technologia dwukierunkowego ładowania, nad którą pracują Audi i Hager Group, wraz z rosnącą liczbą rejestracji samochodów elektrycznych, ma potencjał by efektywnie zagospodarować nadwyżki energii z OZE. Nadmiar energii elektrycznej z ogniw fotowoltaicznych może być tymczasowo magazynowany w akumulatorach EV.

Jak powiedział Martin Dehm, kierownik projektu technicznego w zakresie ładowania dwukierunkowego w Audi:
„Mobilność elektryczna zbliżyła do siebie przemysł motoryzacyjny i sektor energetyczny. Według naszego projektu, akumulator w Audi e-tron mógłby – niezależnie od samochodu – zaopatrywać w energię dom jednorodzinny przez około tydzień. Patrząc w przyszłość, chcemy udostępnić ten potencjał i uczynić samochód elektryczny częścią transformacji energetycznej. Zakładamy, że wtedy auto stałoby się urządzeniem magazynującym energię”.

Akumulator wysokiego napięcia w samochodzie elektrycznym, ładowany w domu z użyciem tzw. wallboxa, może również dostarczać energię w drugą stronę, do domowej sieci elektrycznej jako zdecentralizowany nośnik energii. Jeśli klient posiada domowy system fotowoltaiczny, EV jest w stanie służyć jako tymczasowy magazyn energii wytwarzanej przez ten system. Kiedy słońce przestaje świecić, samochód może dostarczyć zmagazynowaną energię elektryczną z powrotem do domu. Według Audi, dwukierunkowe ładowanie – „Vehicle to Home” (V2H) – ma duży potencjał obniżenia kosztów energii elektrycznej i zwiększenia stabilności sieci. W połączeniu z domowym urządzeniem magazynującym, możliwe jest osiągnięcie niemal całkowitej niezależności energetycznej i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw w przypadku awarii zasilania.

„Wykorzystanie akumulatora pojazdu elektrycznego w celu przyczynienia się do ochrony klimatu przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii elektrycznej to wizja, która od samego początku była dla nas fascynująca. I znaleźliśmy idealnego do tego projektu partnera – Audi” – powiedział Ulrich Reiner, kierownik projektu w Hager Group.

W projekcie badawczym wykorzystano Audi e-tron z techniką ładowania bliską już do wprowadzenia do produkcji seryjnej. W sieci testowej, samochód podłączany był do wallboxa, który umożliwia ładowanie prądem stałym do 12 kW oraz do elastycznie rozbudowywanego domowego magazynu energii o pojemności 9 kWh. Może on zapewnić dodatkową elastyczność, jednak nie jest wymagany w przypadku ładowania dwukierunkowego. Dzięki stałemu poziomowi napięcia w całej sieci, połączenie pomiędzy systemem fotowoltaicznym a pojazdem nie wymaga przetwornika.

Projekt dwukierunkowego ładowania koncentruje się głównie na przypadkach, w których właściciele korzystają z własnego systemu fotowoltaicznego, by czerpać korzyści ze zoptymalizowanego kosztowo wytwarzania energii elektrycznej w domu. Samochód elektryczny magazynuje nadwyżkę energii elektrycznej z systemu fotowoltaicznego, niewykorzystywanej przez domowe urządzenia elektryczne. Jeśli klienta obejmują zmienne stawki, samochód elektryczny może zasilać cały dom w okresach, w których ceny energii elektrycznej są wysokie. Natomiast pojazd może być ładowany w okresach obowiązywania niższej taryfy, np. w nocy. Ładowanie dwukierunkowe zapewnia również bezpieczeństwo dostaw. W przypadku przerwy w dostawie prądu, system może zasilać dom nawet bez podłączenia do sieci energetycznej – niezależnie, w tzw. trybie stand-alone.

„W centrum naszej uwagi jest zawsze mobilność. Dlatego też klienci nie muszą się ograniczać w uczynieniu dwukierunkowego ładowania przydatnym w codziennym użytkowaniu”- ujawnił Martin Dehm. „Inteligentne sterowanie ładowaniem zarządza optymalnym wykorzystaniem akumulatora, maksymalizując w ten sposób efektywność kosztową całego systemu. System jest bardzo prosty w obsłudze dla klientów – wszystko, co muszą zrobić, to podłączyć samochód do sieci, a reszta odbywa się automatycznie.”

Według planów, flota pojazdów Audi do 2050 r. ma uzyskać pełną neutralność pod względem emisji CO2. By osiągnąć ten cel, koncern z Ingolstadt do 2025 r. zamierza wprowadzić na rynek około 20 modeli całkowicie elektrycznych.

 

audi-mediacenter.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA