UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ostrzega decydentów UE przed podwójnym problemem z infrastrukturą ładowania samochodów elektrycznych: w całym regionie nie tylko występuje rażący brak ładowarek, ale bardzo niewiele z nich może faktycznie ładować pojazdy elektryczne z akceptowalną prędkością. Tylko 1 na 9 punktów ładowania w Unii Europejskiej jest szybki. ACEA wzywa do zbudowania gęstej sieci infrastruktury ładowania i tankowania, w tym wystarczającej liczby szybkich ładowarek w każdym państwie unijnym do 2030 r.

ACEA bije na alarm, ponieważ rządy krajowe i Parlament Europejski mają przygotować swoje stanowiska w sprawie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) zaproponowanego przez Komisję Europejską w lipcu. AFIR jest centralnym elementem europejskiego pakietu klimatycznego „Fit for 55”, który obejmuje również nowe cele w zakresie emisji CO2 z samochodów.

Szybko i bez kolejek

Z około 225 000 publicznych ładowarek dostępnych obecnie w UE tylko 25 000 nadaje się do szybkiego ładowania. Innymi słowy, zaledwie jeden na dziewięć europejskich punktów ładowania to szybka ładowarka o mocy ponad 22 kW.

Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą jednego z tych 200 000 punktów elektrycznych o niskiej mocy może trwać nawet całą noc. Natomiast użycie szybkiej ładowarki o dużej pojemności skraca czas ładowania do mniej niż godziny. Szybkie ładowarki nadal jednak liczą tylko niewielki procent (11%) europejskiej sieci infrastruktury.

Aby przekonać więcej obywateli do przejścia na elektryczność, musimy usunąć wszystkie kłopoty związane z ładowaniem – Ludzie muszą widzieć mnóstwo ładowarek w swoim codziennym otoczeniu, a te punkty ładowania muszą być szybkie i łatwe w użyciu bez konieczności czekania w długich kolejkach. Ładowanie powinno być tak wygodne i proste, jak dziś tankowanie. Niestety, propozycja AFIR nie jest wystarczająco ambitna, aby osiągnąć ten cel. Co więcej, jest całkowicie niezgodny z proponowanymi nowymi celami CO2 dla samochodów – powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.

W związku z tym ACEA wzywa Parlament Europejski i Radę do znacznego wzmocnienia wniosku Komisji, aby zapewnić Europie możliwość zbudowania gęstej sieci infrastruktury ładowania i tankowania, w tym wystarczającej liczby szybkich ładowarek w każdym państwie członkowskim UE do 2030 r.

Zwykłe i szybkie punkty ładowania w poszczególnych krajach, udział procentowy (2020r.)

Normal chargers (<=22kW) Fast chargers (>22kW) % fast chargers
Austria 6,724 1,347 16.7
Belgium 8,006 475 5.6
Bulgaria 118 76 39.2
Croatia 483 187 27.9
Cyprus 46 24 34.3
Czech Republic 590 610 50.8
Denmark 2,699 555 17.1
Estonia 223 176 44.1
Finland 3,244 484 13
France 42,000 3,751 8.2
Germany 37,213 7,325 16.4
Greece 253 22 8
Hungary 1,008 283 21.9
Ireland 736 254 25.7
Italy 11,842 1,231 9.4
Latvia 56 235 80.8
Lithuania 74 100 57.5
Luxembourg 1,051 10 0.9
Malta 96 0
Netherlands 64,236 2,429 3.6
Poland 1,039 652 38.6
Portugal 1,976 494 20
Romania 317 176 35.7
Slovakia 656 268 29
Slovenia 481 129 21.1
Spain 5,279 2,128 28.7
Sweden 8,804 1,566 15.1
EU TOTAL 199,250 24,987 11.1

Źródło: na podstawie ACEA

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY