Z danych zebranych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA wynika, że w drugim kwartale 2021 r. w Unii Europejskiej nadal rosły rejestracje samochodów zasilanych prądem. Udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym wzrósł ponad dwukrotnie – z 3,5% w drugim kwartale 2020 r. do 7,5% w tym roku. Od kwietnia do marca br., na europejski rynek trafiło ponad 210 tys. aut całkowicie elektrycznych.
Hybrydy plug-in stanowiły w II kwartale 8,4% wszystkich sprzedanych nowych samochodów. Popyt na samochody hybrydowe również silnie wzrósł w trzymiesięcznym okresie, stanowiąc 19,3% rejestracji samochodów w UE. Jednocześnie zmniejszył się udział w rynku aut zasilanych paliwami konwencjonalnymi (benzyną i olejem napędowym), które łącznie stanowią 62,2% sprzedanych nowych samochodów.
Elektryki notują wzrosty
W drugim kwartale roku rejestracje pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) wzrosły o 231,6%, osiągając 210 298 samochodów. Wzrostowi temu pomogły znaczne wzrosty na wszystkich czterech największych rynkach w regionie, zwłaszcza w Hiszpanii (+372,7 proc.) i Niemczech (+357,0 proc.).
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) odnotowały jeszcze bardziej imponujący drugi kwartał 2021 r., przy czym rejestracje wzrosły o 255,8% do 235 730 sztuk. Włochy były ponownie jednym z najsilniej rozwijających się rynków, z 21 647 samochodami typu plug-in zarejestrowanych od kwietnia do czerwca, co oznacza wzrost o 659,3% rok do roku. Trzy inne główne rynki UE również odnotowały w tym roku imponujące wzrosty w segmencie PHEV: Hiszpania (+430,3%), Francja (+276,4%) i Niemcy (+269,9%).
Hybrydy największą kategorią
Z 541 162 sztukami sprzedanymi w UE w drugim kwartale roku, hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) pozostały największą kategorią samochodów z napędem alternatywnym (APV) pod względem ilościowym. Wszystkie rynki UE odnotowały w tym okresie dwu- a nawet trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe. W rezultacie rejestracje hybryd wzrosły ponad trzykrotnie od kwietnia do czerwca, o 213,5% więcej niż rok temu.
Popyt na pojazdy na gaz ziemny (NGV) w Unii Europejskiej wzrósł o 41,8% do 13 497 sztuk w drugim kwartale, głównie dzięki znacznemu wzrostowi we Włoszech (+94,0%), które same stanowią 75% całej sprzedaży UE w tym segmencie .
Liczba rejestracji samochodów napędzanych LPG wzrosła ponad dwukrotnie (+134,1%) do łącznej liczby 59 363 sztuk, do czego przyczyniły się dobre wyniki we Włoszech (+89,5%) i Francji (+266,0%), dwóch największych rynkach samochodów na LPG w UE.
Benzyna i olej tracą udziały
Od kwietnia do czerwca 2021 r. rejestracje zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych wzrosły w całej UE (odpowiednio o 25,3% i 7,8%) w związku z niską bazą porównawczą ze względu na zeszłoroczne ograniczenia COVID-19. Wzrost ten był jednak znacznie skromniejszy w porównaniu z innymi segmentami paliw, co skutkowało zmniejszeniem udziałów w rynku.
W rezultacie udział oleju napędowego w rynku wynosi obecnie 20,4%, co oznacza spadek z 29,4% w drugim kwartale 2020 r. Podobnie udział w rynku samochodów benzynowych zmniejszył się o 10 punktów procentowych (z 51,9% w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. do 41,8% w tym roku), pomimo wzrostu popytu na większości rynków UE, w tym na czterech głównych.
Źródło: na podstawie ACEA