Według branżowych obserwatorów sektora elektromobilności, chiński BYD rozpoczął dostawy ogniw LFP do Tesli, a konkretnie do zakładu w Grünheide w Niemczech. Pierwsza partia Tesli Model Y wyposażonych w baterie Blade firmy BYD ma zjechać z linii montażowej w Giga Berlin najwcześniej za miesiąc.
Jak donosi chiński portal Sina Tech (powołując się na kilka źródeł), Tesla nie ma na razie planów wykorzystania akumulatorów BYD w swojej chińskiej fabryce w Szanghaju. Firma nadal będzie tam instalować ogniwa od CATL i LG Energy Solution w proporcjach odpowiednio 70 % i 30 %.
Wiele wskazuje, ze Tesla w Grünheide buduje na razie tylko Model Y, więc to w tym elektrycznym SUV-ie prawdopodobnie będą montowane baterie BYD Blade. Na razie nie wiadomo czy chodzi o bezpośrednie zastąpienie dotychczasowych pakietów baterii składających się z 2170 okrągłych ogniw, czy o baterie LFP do nowego typu napędu. Do tej pory branżowi obserwatorzy zakładali, że Tesla wprowadzi ogniwa 4680 jako drugi wariant baterii oprócz 2170 ogniw dla Modelu Y Performance i niektórych modeli dalekiego zasięgu zbudowanych w międzyczasie.
Specjalny format
Bateria Blade firmy BYD to ogniwa LFP w specjalnym formacie, są bardzo długie i wąskie. Jako ogniwa fosforanowo – żelazowo – litowe są wolne od materiałów takich jak nikiel i kobalt. Dzięki konstrukcji przypominającej „miecz” (i zastrzeżonym przez BYD składzie chemicznym), akumulator Blade pretenduje do wyższej gęstości energii (nawet 150 Wh/kg) niż ogniwa LFP w bardziej konwencjonalnej formie. BYD wielokrotnie podkreślał wysokie bezpieczeństwo baterii tej konstrukcji.
Dużą zaletą akumulatorów LFP jest cena. Portal PushEVs pisze o „szacunkowej cenie 55 euro za kilowatogodzinę” (64 dolary/kWh) w przypadku akumulatora Blade. Wadami tej technologii są m.in. mniejsza gęstość energii, a także moc wyjściowa.
Na trzy zmiany
Według informacji lokalnego kanału telewizyjnego RBB, Tesla w Brandenburgii chce zwiększyć w tym miesiącu liczbę pracowników w swoim zakładzie z obecnych 5 000 osób zatrudnionych. W przyszłości zakład będzie pracował 24 godziny na dobę w systemie trzyzmianowym.
Do pierwszego kwartału 2023 roku Tesla zamierza zwiększyć produkcję w Giga Berlin do 5 tys. samochodów elektrycznych tygodniowo. Aby zoptymalizować procesy, Tesla przerwała w lipcu produkcję w Grünheide na dwa tygodnie. Według informacji wspomnianego RBB, jednym z problemów był duży robot odlewniczy, który produkuje tylną część nadwozia Modelu Y.
Źródło: na podstawie cnevpost.com, electrive.com