Francuski producent rozwija segment samochodów zelektryfikowanych. Udział Renault w rynku samochodów elektrycznych w Europie wynosi 14%. Obecnie segment ten stanowi 10% całego rynku europejskiego. W 2021 roku gama E-Tech (samochody elektryczne i hybrydowe) stanowiła 30% samochodów osobowych marki sprzedawanych na Starym Kontynencie (w porównaniu z 17% w 2020 roku). Renault plasuje się na trzecim miejscu w segmencie samochodów elektrycznych, a model ZOE – na miejscu drugim. Technologia E-Tech, stanowi 56% miksu sprzedaży firmy.
Marka Renault odzyskuje pozycję lidera na europejskim rynku samochodów dostawczych (z udziałem wynoszącym 15,7% bez uwzględnienia pickupów), dzięki sukcesowi nowych modeli Express Van, Kangoo i Trafic. Ubiegłoroczne wyniki stanowią solidne fundamenty, które marka będzie mogła wykorzystać do przyspieszenia elektryfikacji i rozwoju w segmencie C dzięki wprowadzeniu dwóch modeli: Megane E-Tech elektrycznego i Australa. Oba zadebiutują na rynku w 2022 roku.
Szybkie przejście na elektryki
Koncern potwierdza strategię szybkiej transformacji elektrycznej z wzrostem miksu elektrycznych i hybrydowych samochodów osobowych w Europie o 52%. W 2021 roku gama E-Tech stanowiła 30% wszystkich samochodów osobowych Renault sprzedanych w Europie, podczas gdy na rynku ta proporcja wynosiła 26%. Producent zajmuje pierwsze miejsce na rynku samochodów elektrycznych we Francji, drugie we Włoszech i trzecie w Niemczech. Zoe, które zadebiutowało na rynku dziesięć lat temu, utrzymało pozycję niekwestionowanego lidera w segmencie samochodów elektrycznych we Francji, zajmując jednocześnie drugie miejsce w Europie.
– Jedną trzecią sprzedanych samochodów Renault stanowią wersje E-Tech a połowę wszystkich samochodów kupują klienci indywidualni. Renault wykorzysta dobre wyniki uzyskane w 2021 roku do umocnienia pozytywnego trendu w rozwoju i odzyskania w tym roku mocnej pozycji w segmencie C, dzięki nowemu Megane E-Tech Elektrycznemu i niedawno wprowadzonemu modelowi Austral. Rozpoczynamy rok 2022 z optymizmem i ambicją pójścia jeszcze dalej dzięki atutowi, jakim jest spójność oferty produktów i strategii handlowej – powiedział m.in. Fabrice Cambolive, dyrektor ds. sprzedaży marki Renault.
Selektywna sprzedaż
Producent osiąga dobre wyniki w miksie sprzedaży hybrydowych samochodów osobowych: Clio 19%, Captur 24%, Arkana 56%.
W związku z utrzymującym się brakiem komponentów na rynku Renault przyjęło politykę sprzedaży selektywnej. Światowa sprzedaż osiągnęła 1 751 089 sztuk (-6,7% w porównaniu z 2020 rokiem) a udział w rynku 4,7% (-0,6% w porównaniu z 2020 rokiem wyłączając Chiny i Amerykę Północną). W Europie Renault osiągnęło 7,1% udziału w rynku (-0,7%) ze sprzedażą 984 784 samochodów.
W 2021 roku marka przyjęła strategię optymalizacji miksu kanałów sprzedaży i cen. Udział sprzedaży detalicznej wzrósł o 11 punktów między pierwszym (40%) a drugim półroczem (50 %). Zwiększył się też dochód netto w przeliczeniu na samochód.
Marka jest również na dobrej drodze do odzyskania mocnej pozycji w segmencie C dzięki modelowi Arkana. Od rynkowego debiutu w Europie w czerwcu 2021 roku, ten samochód został zamówiony w ilości ponad 60 tys. sztuk., w tym 56% stanowiły wersje E-Tech. Sprzedaż aut osobowych w segmencie C wzrosła z 22% do 25%.
Ważne pozaeuropejskie rynki
Rynki pozaeuropejskie stanowią obecnie 44% sprzedaży (+2 punkty w porównaniu z 2020 rokiem). Jednocześnie zwiększył się nacisk na rentowność sprzedaży. Wprowadzenie modelu Duster przyczyniło się do wysokiego poziomu sprzedaży: 41 tysięcy sprzedanych samochodów w Rosji (+31%), 22 tysiące w Brazylii (+15% w porównaniu z 2020 rokiem), 6 200 w Meksyku (+55% w porównaniu z 2020 rokiem) i 9 100 w Kolumbii (+34% w porównaniu z 2020 rokiem). Nowy Renault Kiger okazał się sukcesem w Indiach. Sprzedał się w liczbie 29 tys. sztuk. Stanowi już 30% sprzedaży Renault w tym kraju.
Furgonetkowy lider
Renault jest również liderem na europejskim rynku samochodów dostawczych. Klienci mają do dyspozycji ofertę całkowicie nowych modeli dostawczych: Express Vana, Kangoo Vana i Trafic’a. Udział lekkich samochodów dostawczych w rynku europejskim wzrósł do 15,7% (+1 punkt w porównaniu z 2020 rokiem bez uwzględnienia pickupów). Renault zajmuje pierwsze miejsce w segmencie furgonetek i drugie w segmencie średnich i dużych furgonów.
Marka jest liderem wśród samochodów dostawczych we Francji, ze sprzedażą 124 700 samochodów i udziałem 28,8% w rynku, które są dziełem trzech modeli: Mastera, Trafica i Kangoo Vana.
Źródło: na podstawie Renault