Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ostrzega decydentów UE przed podwójnym problemem z infrastrukturą ładowania samochodów elektrycznych: w całym regionie nie tylko występuje rażący brak ładowarek, ale bardzo niewiele z nich może faktycznie ładować pojazdy elektryczne z akceptowalną prędkością. Tylko 1 na 9 punktów ładowania w Unii Europejskiej jest szybki. ACEA wzywa do zbudowania gęstej sieci infrastruktury ładowania i tankowania, w tym wystarczającej liczby szybkich ładowarek w każdym państwie unijnym do 2030 r.
ACEA bije na alarm, ponieważ rządy krajowe i Parlament Europejski mają przygotować swoje stanowiska w sprawie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) zaproponowanego przez Komisję Europejską w lipcu. AFIR jest centralnym elementem europejskiego pakietu klimatycznego „Fit for 55”, który obejmuje również nowe cele w zakresie emisji CO2 z samochodów.
Szybko i bez kolejek
Z około 225 000 publicznych ładowarek dostępnych obecnie w UE tylko 25 000 nadaje się do szybkiego ładowania. Innymi słowy, zaledwie jeden na dziewięć europejskich punktów ładowania to szybka ładowarka o mocy ponad 22 kW.
Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą jednego z tych 200 000 punktów elektrycznych o niskiej mocy może trwać nawet całą noc. Natomiast użycie szybkiej ładowarki o dużej pojemności skraca czas ładowania do mniej niż godziny. Szybkie ładowarki nadal jednak liczą tylko niewielki procent (11%) europejskiej sieci infrastruktury.
– Aby przekonać więcej obywateli do przejścia na elektryczność, musimy usunąć wszystkie kłopoty związane z ładowaniem – Ludzie muszą widzieć mnóstwo ładowarek w swoim codziennym otoczeniu, a te punkty ładowania muszą być szybkie i łatwe w użyciu bez konieczności czekania w długich kolejkach. Ładowanie powinno być tak wygodne i proste, jak dziś tankowanie. Niestety, propozycja AFIR nie jest wystarczająco ambitna, aby osiągnąć ten cel. Co więcej, jest całkowicie niezgodny z proponowanymi nowymi celami CO2 dla samochodów – powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.
W związku z tym ACEA wzywa Parlament Europejski i Radę do znacznego wzmocnienia wniosku Komisji, aby zapewnić Europie możliwość zbudowania gęstej sieci infrastruktury ładowania i tankowania, w tym wystarczającej liczby szybkich ładowarek w każdym państwie członkowskim UE do 2030 r.
Zwykłe i szybkie punkty ładowania w poszczególnych krajach, udział procentowy (2020r.)
Normal chargers (<=22kW) | Fast chargers (>22kW) | % fast chargers | |
Austria | 6,724 | 1,347 | 16.7 |
Belgium | 8,006 | 475 | 5.6 |
Bulgaria | 118 | 76 | 39.2 |
Croatia | 483 | 187 | 27.9 |
Cyprus | 46 | 24 | 34.3 |
Czech Republic | 590 | 610 | 50.8 |
Denmark | 2,699 | 555 | 17.1 |
Estonia | 223 | 176 | 44.1 |
Finland | 3,244 | 484 | 13 |
France | 42,000 | 3,751 | 8.2 |
Germany | 37,213 | 7,325 | 16.4 |
Greece | 253 | 22 | 8 |
Hungary | 1,008 | 283 | 21.9 |
Ireland | 736 | 254 | 25.7 |
Italy | 11,842 | 1,231 | 9.4 |
Latvia | 56 | 235 | 80.8 |
Lithuania | 74 | 100 | 57.5 |
Luxembourg | 1,051 | 10 | 0.9 |
Malta | 96 | – | 0 |
Netherlands | 64,236 | 2,429 | 3.6 |
Poland | 1,039 | 652 | 38.6 |
Portugal | 1,976 | 494 | 20 |
Romania | 317 | 176 | 35.7 |
Slovakia | 656 | 268 | 29 |
Slovenia | 481 | 129 | 21.1 |
Spain | 5,279 | 2,128 | 28.7 |
Sweden | 8,804 | 1,566 | 15.1 |
EU TOTAL | 199,250 | 24,987 | 11.1 |
Źródło: na podstawie ACEA