W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. firma Volvo Cars sprzedała w skali globalnej 530 649 samochodów, co oznacza wzrost o 17,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. We wrześniu sprzedaż Volvo osiągnęła poziom 47 223 samochodów, co oznaczało spadek o 30,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. W wyniku niedoboru surowców i komponentów (głównie półprzewodników – przyp. red.) europejska sprzedaż w tegorocznym wrześniu spadła o 41,5 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem roku 2020, a chińska o niemal 44 proc. Popularnością wśród zwolenników skandynawskiej marki cieszyła się od stycznia do września linia modeli Recharge, z napędem w pełni elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in. Udział tych modeli w sprzedaży ogólnej wyniósł 24,9 proc. w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy i 26,9 proc. w samym wrześniu.
Wzrost pomimo kłopotów
Zarówno w Europie, jak i w Chinach i Stanach Zjednoczonych odnotowano wzrost sprzedaży w okresie od stycznia do września, pomimo trudnego roku, w którym przestoje dostawców związane z Covid-19 były wynikiem globalnego niedoboru surowców. We wrześniu globalna sprzedaż Volvo osiągnęła poziom 47 223 samochodów, co oznacza spadek o 30,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Spadek ten związany był z niedoborem komponentów. Wpłynęło to na produkcję, która mimo wszystko pod koniec miesiąca ponownie wzrosła. Popularnością wśród klientów cieszyła się linia modeli Recharge Volvo, z napędem w pełni elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Udział tych modeli w sprzedaży globalnej wyniósł 24,9 proc. w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy i 26,9 proc. w samym wrześniu.
Pandemia napędziła zakupy online
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 r. liczba samochodów Volvo sprzedanych online wzrosła o ponad 360 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r. Wzrost ten był spowodowany rosnącym popytem ze strony klientów, a także poszerzeniem oferty na większej liczbie rynków.
Hybrydy i elektryki sprzedawały się dobrze
Popularnością wśród klientów cieszyła się linia modeli Recharge firmy Volvo Cars, z napędem w pełni elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Udział modeli Recharge w sprzedaży globalnej wyniósł 24,9 proc. w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy i 26,9 proc. w samym wrześniu.
Sprzedaż w USA w okresie od stycznia do września wyniosła 95 365 samochodów, co oznacza wzrost o 29,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. We wrześniu liczba sprzedanych samochodów wyniosła 9 350 sztuk, co przekłada się na spadek o 9,0 proc. w porównaniu z wrześniem 2020 r., przede wszystkim z powodu braku dostępnych samochodów.
Europa odczuła braki w dostawach
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku firma Volvo Cars sprzedała 220 371 samochodów w Europie, co oznacza wzrost o 10,0 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Na wyniki sprzedaży we wrześniu duży wpływ miał brak dostępnych samochodów, co odbiło się na sprzedaży na takich rynkach jak Szwecja, Wielka Brytania, Belgia i Włochy. Efektem tego był spadek do 18 089 sprzedanych samochodów, czyli o 41,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Chiny mimo wszystko ze wzrostem
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku Volvo Cars sprzedała 132 610 samochodów w Chinach, co oznacza wzrost o 17,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. We wrześniu sprzedano 9 696 samochodów, co oznacza spadek o 43,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Sprzedaży według regionów:
wrzesień | styczeń – wrzesień | |||||
2020 r. | 2021 r. | zmiana | 2020 r. | 2021 r. | zmiana | |
Europa | 30 906 | 18 089 | -41,5% | 200 333 | 220 371 | 10,0% |
Chiny | 17 292 | 9 696 | -43,9% | 113 278 | 132 610 | 17,1% |
USA | 10 274 | 9 350 | -9,0% | 73 604 | 95 365 | 29,6% |
Pozostałe kraje | 9 164 | 10 088 | 10,1% | 63 913 | 82 303 | 28,8% |
Ogółem | 67 636 | 47 423 | -30,2% | 451 128 | 530 649 | 17,6% |
Źródło: na podstawie Volvo Cars