Monachijska firma Sono Motors zajmująca się „mobilnością solarną” oraz Ari Motors zaprezentowały prototyp lekkiego pojazdu elektrycznego zintegrowanego z napędem zasilanym energią słoneczną. „Energia solarna” z zamontowanych modułów znajduje się w skrzynce ładującej prototypu i zapewnia do 450 watów mocy szczytowej. To zdaniem konstruktorów powinno umożliwić zwiększenie zasięgu elektrycznego pojazdu średnio o 20 kilometrów dziennie.
Elektryk uzupełniony o napęd solarny ma być autem przeznaczonym do dostaw na ostatniej mili i transportu miejskiego w miastach, parkach, obszarach przemysłowych lub na lotniskach. Prototyp bazuje na lekkim pojeździe elektrycznym – Ari 458 z zabudową skrzyniową w rozmiarze L. Na dachu i bocznych ścianach skrzynki zamontowano w sumie pięć modułów fotowoltaicznych wykonanych z cienkiej i specjalnie hartowanej szyby.
50 km dziennie na energii słonecznej
Według Sono Motors wspomniane 20 kilometrów dodatkowego zasięgu powinno odnosić się do „normalnych warunków pogodowych w Monachium natomiast w optymalnych warunkach pogodowych w miesiącach letnich powinno być możliwe przejechanie do 48 km dziennie”.
Zasięg solarny jest uzupełnieniem zasięgiem baterii elektrycznej. Ten daje od 120 do 200 kilometrów dla Ari 458 Suitcase L, w zależności od wersji baterii. Sono Solar, (oddział Sono Motors), specjalizuje się w dwóch dziedzinach. Szczególnie ukierunkowuje swoją działalność na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (ViPV) i fotowoltaikę stosowaną w pojazdach (VaPV). W ViPV ogniwa są zintegrowane bezpośrednio z karoserią pojazdu, tak jak m. in. w Sono Sion. W Ari 458 jest to aplikacja VaPV, ponieważ ogniwa są nakładane na istniejące elementy pojazdu.
Mniejsza zależność od ładowarek
W ramach współpracy z Ari, Sono Motors dostarczy niestandardowe moduły fotowoltaiczne, zaprojektuje układ integracji, przeprowadzi integrację oraz dodatkowo zaoferuje konserwację komponentów.
– Rozwiązania integrujące napęd solarny dostarczane przez Sono Motors idealnie pasują do naszego lekkiego pojazdu, ponieważ pozwalają nam zmniejszyć zależność pojazdu od infrastruktury ładowania, a także rozszerzyć jego zasięg i obniżyć koszty. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Sono Motors w przyszłości, aby nasze pojazdy były jeszcze bardziej ekologiczne – powiedział Thomas Kuwatsch, dyrektor finansowy Ari Motors.
Na razie nie ujawniono kiedy Ari 458 z ogniwami słonecznymi Sono zostanie wprowadzony na rynek ani ile będzie kosztował.
Źródło: na podstawie sonomotors.com