Volvo Cars poinformowało, że w trosce o dobro zwierząt nie będzie stosować tapicerek z naturalnej skóry we wszystkich swoich modelach elektrycznych, począwszy od modelu C40. Ta zasada zostanie rozszerzona na wszystkie elektryczne samochody w przyszłości. Skandynawski producent dąży do tego, by od 2025 roku 25 % materiałów w nowych samochodach Volvo pochodziło z recyklingu lub miało pochodzenie biologiczne. Do 2040 r. firma chce działać całkowicie w obiegu zamkniętym.
W ramach ambicji całkowitego wyeliminowania skóry Volvo aktywnie pracuje nad znalezieniem wysokiej jakości ekologicznych materiałów stosowanych obecnie w przemyśle samochodowym. Firma chce, by od 2025 roku aż 25 % materiałów w nowych samochodach Volvo pochodziło z recyklingu lub miało pochodzenie biologiczne. Do 2040 r. Volvo zamierza działać całkowicie w obiegu zamkniętym. W ramach swoich planów działań na rzecz klimatu producent dąży do tego, aby wszyscy jego bezpośredni dostawcy, w tym dostawcy materiałów, wykorzystywali do 2025 roku 100% energii odnawialnej.
Ekologiczna alternatywa
Rezygnacja ze skór zwierzęcych jak podkreśla firma ma swoje uzasadnienie środowiskowe. Firma dostrzega negatywny wpływ hodowli bydła na środowisko, w tym wylesianie. Szacuje się, że zwierzęta gospodarskie są odpowiedzialne za około 14% globalnych emisji gazów cieplarnianych związanych z działalnością człowieka, przy czym większość pochodzi z hodowli bydła. Zamiast skórzanych elementów tapicerowanych wnętrza, Volvo zaoferuje swoim klientom alternatywy, takie jak wysokiej jakości ekologiczne materiały wykonane ze źródeł biologicznych i pochodzących z recyklingu.
Jednym z przykładów jest tworzywo nazwane Nordico – nowy materiał wykończeniowy stworzony przez Volvo, składający się z materiałów pochodzących z recyklingu, w tym butelek PET oraz materiałów pozyskanego ze ścinków leśnych i z przetworzonych korków do wina. Ten wysokiej jakości materiał ten zadebiutuje w nowej generacji modeli Volvo.
Producent będzie również nadal oferować opcje mieszanek wełny od dostawców posiadających certyfikaty odpowiedzialnego pozyskiwania wełny, ponieważ firma dąży do zapewnienia troski o zwierzęta także na etapie dostaw wełny.
– Bycie postępowym producentem samochodów oznacza, że musimy zająć się wszystkimi obszarami zrównoważonego rozwoju, a nie tylko emisją CO2. Odpowiedzialne zaopatrzenie jest ważną częścią tej pracy, w tym poszanowanie dobrostanu zwierząt. Brak skóry w naszych modelach BEV to dobry kolejny krok w kierunku rozwiązania tego problemu – powiedział Stuart Templar, dyrektor ds. globalnego zrównoważonego rozwoju w Volvo Cars.
Postępowe myślenie
Firma z siedzibą w Göteborgu dąży również do ograniczenia wykorzystania produktów resztkowych z produkcji zwierzęcej powszechnie stosowanych w produkcji tworzyw sztucznych, gumy, smarów i klejów, jako część materiału lub jako środek chemiczny w procesie produkcji lub obróbki materiału. Firma podejmuje ten krok, ponieważ wierzy, że odchodzenie od skór jest krokiem we właściwym kierunku.
Volvo działa aktywnie, by ograniczyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z hodowli, poprzez zmniejszenie popytu na produkty pochodzenia zwierzęcego.
– Znalezienie produktów i materiałów wspierających dobro zwierząt będzie trudne, ale to nie jest powód, aby unikać tego ważnego problemu. Tę podróż warto rozpocząć. Posiadanie prawdziwie postępowego i zrównoważonego sposobu myślenia oznacza, że musimy zadawać sobie trudne pytania i aktywnie próbować znaleźć odpowiedzi – dodał Templar.
Za cztery lata 50 proc. elektryków
Do połowy dekady firma planuje, aby połowa jej globalnej sprzedaży obejmowała samochody w pełni elektryczne. Volvo Cars zobowiązuje się do ciągłego zmniejszania śladu węglowego, a celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.
Firma Volvo Cars została założona w 1927 r. W 2020 r. sprzedano 661 713 samochodów w ok. 100 krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding Group. Siedziba główna Volvo Cars, dział rozwoju produktu, marketingu i administracji znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Siedziba główna Volvo Cars w APAC znajduje się w Szanghaju. Główne zakłady produkcyjne spółki znajdują się w Göteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki produkowane są w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).
W roku obrotowym 2020 Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w wysokości 8,5 mld SEK. Przychody w tym okresie wyniosły 262,8 mld SEK. W całym 2020 r. światowa sprzedaż osiągnęła poziom 661 713 samochodów, co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu z rokiem 2019 w którym producent sprzedał 705 452 aut.
Źródło: na podstawie Volvo Cars