China National Petroleum Corporation (CNPC) uruchomiła swoją pierwszą stację wodorową w Pekinie. Zbudowana wspólnie przez CNPC i Beiqi Foton Motor Co., Ltd. (Foton), stacja wodorowa zajmuje powierzchnię około 1700 metrów kwadratowych w dzielnicy Changping. Przy dziennej zdolności tankowania 600 kg, może obsłużyć 50-60 autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe w ciągu doby.
Chiny wzorem innych państw inwestują w nisko i zeroemisyjne źródła energii, starając się je dywersyfikować. Takim paliwem jest wodór. Już na początku lutego CNPC uruchomiła swoją pierwszą stację wodorową dedykowaną na Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022 w Chongli District w Zhangjiakou City. Stacja obsługuje ponad 470 pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi podczas testów Zimowych Igrzysk Olimpijskich.
Promocja zielonych Igrzysk
Działające obecnie stacje wodorowe CNPC obsługują głównie autobusy i ciężarówki na wodorowe ogniwa paliwowe przeznaczone na Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022, a także służą jako ważne ogniwo promocji, prezentujące światu obraz „Zielonych Zimowych Igrzysk Olimpijskich”.
CNPC jest międzynarodową firmą energetyczną, której siedziba jest w Chinach. Posiada aktywa naftowe i gazowe oraz udziały w ponad 30 krajach w Afryce, Azji Środkowej i Rosji, Ameryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w innych regionach.
Będą kolejne stacje
Pierwsza sieć wodorowych stacji pilotażowych CNPC, ma być niejako pierwszym krokiem pod przyszłe, szeroko zakrojone wdrażanie stacji wodorowych przez firmę oraz budowę hybrydowych stacji ropy naftowej, gazu, energii elektrycznej i wodoru.
Jednak zastosowanie wodoru w transporcie jest nadal w znacznym stopniu ograniczone przez słabo rozwiniętą infrastrukturę – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. Dotyczy to nie tylko Chin ale większości krajów inwestujących w ten napęd. Dlaczego eksperci zwracają uwagę na percepcję ryzyka dla łańcucha dostaw i stosowania paliwa wodorowego oraz koszty przesyłu i składowania tego surowca, a także niewielką podaż pojazdów wykorzystujących wodór jako paliwo.
Wodór wymaga nakładów
Według ekspertów Deloitte budowa gospodarki w szeroki sposób wykorzystującej wodór będzie wymagała znacznych nakładów finansowych. Na przykład w Wielkiej Brytanii rozwój samej technologii produkcji tego surowca oznacza konieczność inwestycji od 3,5 mld do 11,4 mld funtów do 2035 roku.
Koszty produkcji wodoru niskoemisyjnego lub zeroemisyjnego są obecnie nie tylko wyższe niż w przypadku innych źródeł ekologicznej energii, ale także nie ma pewności co do przyszłych poziomów popytu i jego zastosowań. Co więcej, jeśli ten surowiec nie może być używany w stanie gazowym blisko miejsca wytworzenia, ale musi być przetwarzany, przechowywany i transportowany, koszty dla użytkownika końcowego szybko rosną.
Polska Strategia Wodorowa
Warto zaznaczyć, że jednym z założeń „Polskiej Strategii Wodorowej” jest m. in. wprowadzenie na drogi 500 autobusów wykorzystujących ten pierwiastek do napędu (można tu liczyć na wsparcia finansowe NFOŚIGW). Autobusy wodorowe mają być wyprodukowane w Polsce (jednym z potencjalnych producentów jest potentat na rynku firma Solaris). Transport wodorowy miałby pojawić się na ulicach polskich miast już w 2025 roku. W ciągu kolejnych 5 lat ma już być ich na drogach aż 2000 sztuk.
Orlen z ambitnymi planami
Tymczasem w Polsce mamy na razie jedną stację tankowania H2. Jest to prywatna stacja tankowania wodoru, która powstała w Warszawie. Przygotowano ją z myślą o nowych autach Telewizji Polsat. Najbliższa ogólnodostępna stacja tankowania wodoru znajduje się. w Berlinie.
Swoje plany w tym względzie ogłosiła jednak m. in. Grupa Orlen. Planuje ona wybudowanie 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma chce uruchomić sześć centrów wytwarzania wodoru („hubów wodorowych”), w tym trzy w Polsce. Do 2030 roku koncern planuje osiągnąć moce wytwórcze na poziomie około 50 tysięcy ton gazu.
Źródło: własne, cnpc.com