Koncern Volkswagen zainwestuje blisko 500 mln euro firmę Northvolt, swojego szwedzkiego partnera zajmującego się produkcją ogniw akumulatorowych. To tylko częścią z kwoty inwestycji opiewającej na 2,75 miliarda dolarów, która zasili kapitał szwedzkiej firmy.
Inwestycja Volkswagena zapewni mu utrzymanie udziału w Northvolt na poziomie 20 procent. Inni dotychczasowi inwestorzy to m.in. Goldman Sachs. Obecnie swoje pieniądze postanowili zainwestować także szwedzkie fundusze emerytalne AP1, AP2, AP3, AP4 oraz OMERS, jeden z największych kanadyjskich funduszy emerytalnych. W sumie kwota inwestycji sięgnęła 2,75 miliarda dolarów.
Tymczasem Northvolt poinformował, że pozyskał łącznie już ponad 6,5 miliarda dolarów (5,3 miliarda euro). Pieniądze przeznaczone zostaną na dalszy rozwój i ekspansję firmy, której celem jest uzyskanie do 150 GWh rocznej zdolności produkcyjnej ogniw baterii (do 2030 roku i przeznaczonej na rynek w Europie).
Zapotrzebowanie na 27 mld USD
Najbliższe plany, które są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów obejmują rozbudowę „Gigafactory” Northvolt Ett w Skellefteå w północnej Szwecji, z 40 GWh rocznej zdolności produkcyjnej do 60 GWh (inwestycja ruszy jeszcze w tym roku).
„Zapotrzebowanie od klientów przekracza obecnie 27 miliardów dolarów i to tylko od „kluczowych klientów” – tłumaczą przedstawiciele Northvolt.
Wśród nich jest oczywiście Volkswagen, który w marcu złożył zamówienie opiewające na 14 miliardów dolarów. Roczna moc przeznaczona dla Volkswagena ma być stopniowo budowana aż do 40 GWh. 20 GWh ma być przeznaczone dla innych klientów, takich jak BMW, Scania i Fluence. BMW ma zakładać, że Northvolt będzie dostarczać dla nich ogniwa wyprodukowane w Skellefteå o wartości dwóch miliardów euro począwszy od 2024 roku.
Northvolt sprzeda udziały
Przypomnijmy, że niemiecki zakład Northvolt jest już budowany z Volkswagenem w Salzgitter jako „Northvolt Zwei”. Chociaż projekt miał być wspólnym przedsięwzięciem, Northvolt ogłosił, że w marcu sprzeda VW swoje udziały w zakładzie produkcji ogniw w Salzgitter. – Ponieważ Grupa Volkswagen planuje zwiększyć produkcję własnych akumulatorów w Europie, Northvolt sprzeda swoje udziały w spółce joint venture Northvolt Zwei w Salzgitter Volkswagenowi – napisał Northvolt w marcu.
Volkswagen potwierdził również plany dotyczące sześciu fabryk ogniw akumulatorowych, które mają powstać w Europie do 2030 roku. Uszczegółowił jednak informację o stwierdzenie, że inwestycje „mają powstać we współpracy ze swoimi partnerami”.
Co najmniej dwie gigafabryki w Europie
Niezależnie od Volkswagena, Northvolt przewiduje „ogromny wzrost” zapotrzebowania w zakresie produkcji akumulatorów do 2030 r. Northvolt zamierza do tego czasu osiągnąć moc 150 GWh, a ponadto przewiduje budowę co najmniej dwóch kolejnych gigafabryk w Europie w ciągu nadchodzącej dekady. Firma powiedziała, że „aktywnie bada możliwość zbudowania następnego z nich w Niemczech”, ale nie sprecyzowała, gdzie.
– Produkcja ogniw akumulatorowych to nowy europejski przemysł, który jest w trakcie tworzenia i będzie wymagał znacznych inwestycji w nadchodzącej dekadzie. Cieszymy się, że nasze zdanie podzielają inwestorzy – powiedział Alexander Hartman, dyrektor finansowy Northvolt.
Oprócz tworzenia nowych ogniw akumulatorowych, Northvolt zakłada stworzenie możliwości recyklingu, które umożliwią pozyskiwanie 50 procent wszystkich potrzeb surowcowych z akumulatorów poddanych recyklingowi do 2030 r.
Źródło: northvolt.com, własne, electrive.com