Solaris, jako jeden z kilkudziesięciu podmiotów, pod koniec roku 2020 przystąpiła do Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru. Solaris, który jest europejskim liderem w produkcji bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego, pierwsze autobusy wykorzystujące wodór zaprezentował już w 2014. Od tego momentu wodorowe autobusy i trolejbusy marki Solaris znalazły swoich nabywców w Holandii, Niemczech, Włoszech, Szwecji oraz na Łotwie. W najbliższych tygodniach kolejne europejskie miasta chcą testować pojazdy Solaris Urbino hydrogen, aby przekonać się o zaletach bezemisyjnego napędu opartego o wodór. – Autobusy elektryczne napędzane wodorem pozwalają nam oferować komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris jest przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów. Wychodzimy z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. Napędzane wodorem autobusy Solaris nie stanowią konkurencji dla autobusów bateryjnych czy pojazdów z serii Trollino. Wręcz przeciwnie, technologie te perfekcyjnie uzupełniają się i czerpią z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów” – mówi Petros Spinaris, członek zarządu firmy Solaris, odpowiedzialny za obszar sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Firma Solaris w ramach Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru została zaproszona do stolika poświęconego mobilności. Wspólnie z innymi podmiotami promującymi wykorzystanie wodoru jako źródła energii, producent będzie wspierać wypracowanie najlepszych rozwiązań w zakresie tranzycji energetycznej UE w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie.
Europejski Sojusz na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance), to inicjatywa Komisji Europejskiej, której celem jest przyspieszenie do roku 2030 działań na rzecz produkcji i wykorzystania wodoru jako paliwa produkowanego z wykorzystaniem technologii niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii. Sojusz na rzecz Czystego Wodoru jest jednym z kroków, jakie Unia Europejska podejmuje, aby zbudować pozycję światowego lidera w produkcji i wykorzystaniu wodoru w przemyśle oraz systemie energetycznym. Jest także jednym z elementów dochodzenia do neutralności węglowej w roku 2050, co jest celem Unii Europejskiej.
Polska również aktywnie działa na rzecz budowy gospodarki wodorowej i zawarcia sektorowego porozumienia wodorowego. Minister Klimatu i Środowiska powołał właśnie przedstawiciela Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) do pełnienia roli koordynatora jednej z sześciu grup roboczych utworzonych w celu wypracowania Polskiego porozumienia wodorowego. – Liczymy na dobrą i aktywną współpracę. W ramach trwających prac nad projektem ustawy zmieniającej ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych zaproponowano zbiór przepisów dotyczących planowania, budowania i funkcjonowania stacji tankowania wodorem. Należy zintensyfikować wysiłki w celu przyjęcia tych regulacji w najlepszym możliwym kształcie – mówi Joanna Makola, koordynator Grupy Roboczej ds. Wykorzystania wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie
z ramienia Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Celem Grupy Roboczej jest m.in. określenie możliwych zastosowań wodoru, podjęcie działań na rzecz rozwoju jego wykorzystania w transporcie, przygotowanie postanowień porozumienia w tym zakresie oraz propozycji zmian prawnych koniecznych dla wdrożenia wykorzystania wodoru w sektorze transportu.
Źródło: Solaris Bus&Coach/PSPA