Zgodnie z umową podpisaną w 2019 roku z przewoźnikiem Keolis Norge AS, Solaris Bus & Coach dostarczy w tym roku do Bergen 10 przegubowych trolejbusów Trollino 18. Pierwsza partia czterech Solarisów już trafiła do drugiego co do wielkości miasta w Norwegii. Oficjalny wyjazd na linie wszystkich nowych pojazdów zaplanowano na początek grudnia.
Pierwsze trolejbusy Solarisa w Norwegii, zostały przeznaczone do obsługi jedynej zachowanej w Bergen linii trolejbusowej, której aktualna długość to 7,5 km. Trollino 18 zamówione przez Keolis Norge AS, napędzane są elektrycznym silnikiem o mocy 240 kW i wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności 55 kWh, dzięki którym możliwe jest pokonanie dystansu ponad 11 kilometrów bez konieczności korzystania z trakcji. Ładowanie akumulatorów odbywa się z wykorzystaniem technologii „in motion charging”, czyli możliwości uzupełniania energii podczas jazdy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej.
„Z ogromną satysfakcją powitałem nasze pierwsze trolejbusy w Norwegii. Trollino to najnowocześniejsze trolejbusy w Europie. Są łatwe w obsłudze, a za sprawą zainstalowanych baterii mogą funkcjonować również jako autobusy elektryczne. Już niedługo wszystkie 10 nowych pojazdów rozpocznie obsługę pasażerów, powiększając jednocześnie bezemisyjną flotę Solarisów w naszym kraju. Miasto Bergen i przewoźnik Keolis silnie inwestują w przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym i lepszą jakość życia w naszych miastach” – powiedział Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający Solaris Norge AS.
Solaris Trollino 18 oferuje 42 fotele dla pasażerów – wszystkie wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Wśród nich 10 miejsc dostępnych będzie z poziomu niskiej podłogi. Trollino są w pełni niskopodłogowe i posiadają tzw. funkcję przyklęku, dodatkowo obniżającą prawą stronę trolejbusów o 7 cm podczas postoju na przystanku.
Pojazdy zamówione przez Keolis Norge AS zostały wyposażone w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, który poprawia komfort cieplny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii przy ujemnych temperaturach powietrza. W jego skład wchodzą m.in. dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, a także podwójne szyby boczne. Pojazdy są ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.
solarisbus.com, materiały własne