bosch-presse.de, materiały własne
Bosch zaprojektował nowy rodzaj układu napędowego, który według oficjalnego komunikatu niemieckiej spółki pozwoli zwiększyć liczbę kilometrów pokonywanych przez EV na jednym ładowaniu.
Układa nazwany e-axle składa się zarówno z silnika, elementów elektroniki oraz skrzyni biegów zawartych w jednym podzespole o kompaktowych rozmiarach, bezpośrednio napędzającym osie pojazdu.
E-axle zapewni od 50 do 300 kW mocy i będzie w stanie przenieść nawet 6000 Nm momentu obrotowego. W samochodach elektrycznych i hybrydowych umożliwi zastosowanie napędu zarówno na przednie, jak i tylne koła.
W wersji dostarczającej 150 kW, e-axle będzie ważył około 90 kilogramów – znacznie mniej niż układy napędowe stosowane do tej pory.
Dzięki e-axle pojazdy elektryczne mają lepiej przyspieszać i być w stanie utrzymywać wysokie prędkości przez dłuższy czas. Spadki wydajności zostaną znacznie ograniczone dzięki redukcji ilości zastosowanych części m. in. kabli. Przykładowo – zarówno silnik elektryczny jak i falownik zastosowane w e-axle mają wspólny moduł chłodzenia.
E-axle będzie przystosowany zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarowych o masie do 7,5 tony.
System trafi do masowej produkcji w 2019 r.
Produkcja komponentów do EV jest jednym z priorytetów niemieckiego koncernu – po drogach porusza się obecnie ponad 500,000 pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych wyposażonych w podzespoły produkcji Boscha.
W rozwój technologii związanej z elektromobilnością firma inwestuje 400 milionów euro rocznie.
Plany Boscha obejmują m. in. rozpoczęcie produkcji systemów hamowania odzyskowego w Chinach.