materiały własne
Odbywający się od 1993 r. Goodwood Festival of Speed przyciąga tłumy miłośników motoryzacji oraz całą gamę niezwykłych pojazdów – od samochodów zabytkowych po prototypy.
Osoby uczestniczące w Festiwalu mają okazję by posłuchać ryku silnika rajdowej Lancii Delty lub Lamborghini Centenario, podziwiać na torze Ferrari z lat 50 XX w. czy nawet porozmawiać z mistrzami F1.
Jednym z najważniejszych elementów imprezy jest wyścig górski – w tym roku wzięły w nim udział również pojazdy napędzane prądem.
Renault zaprezentowało w Anglii wyczynowy prototyp swojego bestsellera – Zoe.
W samochodzie wykorzystano technologię, którą francuski producent testował w bolidach z Formuły E.
Osiągi Zoe e-Sport Concept imponują. Co prawda pojazd posiada ten sam pakiet baterii o pojemności 40 kWh, w który wyposażono jego „cywilną” odmianę, jednak nowe, bardzo lekkie nadwozie z włókien węglowych pozwoliło obniżyć masę francuskiego EV do 1,400 kg. Samochód rozwija moc rzędu 460 KM i dysponuje momentem obrotowym 640 Nm. Zoe e-Sport Concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 s., co czyni go jednym z najszybszych pojazdów Renault w historii.
Odwiedzający tegoroczny Festiwal Prędkości mogli również zobaczyć z bliska w pełni elektryczny prototyp Nissana – BladeGlider.
Jak powiedział wiceprezes ds. planowania produkcji w Nissan Europe, Ponz Pandikuthira: „Jako pionierzy elektromobilności, chcieliśmy pokazać ludziom ekscytującą przyszłość technologii zero-emisyjnej. BladeGlider został stworzony żeby dostarczać radość, wysoką wydajność i moment obrotowy oraz niebanalną stylistykę. Na przestrzeni lat w Goodwood zaprezentowano wiele ikon motoryzacji, tak więc trudno sobie wyobrazić lepsze miejsce, w którym Nissan mógłby podzielić się swoją wizją Inteligentnej Mobilności”.
Samochód wyposażono w futurystyczne nadwozie i zaawansowaną konstrukcję podwozia z osią tylną szerszą od przedniej, co zdaniem Nissana pozytywnie wpływa zarówno na aerodynamikę, jak i przyczepność. Tę ostatnią poprawia ponadto system, który w zależności od potrzeby rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami.
Pojazd Nissana nie ma się czego wstydzić również w dziedzinie osiągów. Waży 1,300 kg, dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 268 KM i momencie obrotowym 707 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu poniżej 5 s. BladeGlider może się rozpędzić do ponad 190 km/h.
Jednak nie wszystkie EVy w Goodwood to pojazdy o sportowych aspiracjach.
London Taxi Company zaprezentowało na Festiwalu zamaskowany prototyp TX5. Będący hybrydą typu plug-in pojazd powstał we współpracy z Volvo, które podobnie jak LTC jest własnością chińskiego koncernu Geely. Następca popularnych czarnych taksówek ma dysponować zasięgiem ok. 480 km, jego nadwozie zbudowano z aluminium i kompozytów a wnętrze pomieści 6 osób.
Samochód będzie powstawał w nowo wybudowanym zakładzie w Coventry, w który zainwestowano ok. 300 milionów funtów.
TX5 trafi do sprzedaży pod koniec 2017 r.