Scania poinformowała, że wraz ze szwedzką firmą Renova, zajmującą się zarządzaniem odpadami, projektuje śmieciarkę zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pojazd zostanie wyposażony w zelektryfikowany układ napędowy oraz zelektryfikowaną zgniatarkę.
Jak powiedziała Marita Nilsson, Project Manger w dziale Technologii Elektrycznych Układów Napędowych Scanii: „Jesteśmy bardzo zainteresowani zgromadzeniem większego doświadczenia w dziedzinie ogniw paliwowych w rzeczywistej działalności naszych klientów. Ogniwa paliwowe stanowią obiecującą technologię potrzebą do dekarbonizacji transportu”.
Spółka Renova przeprowadzała już testy całkowicie elektrycznych śmieciarek zasilanych akumulatorami. Próby pojazdu z ogniwami paliwowymi firma zainicjuje po raz pierwszy. Zeroemisyjność i niski poziom hałasu samochodów wodorowych ma szczególne znaczenie na gęsto zabudowanych terenach miejskich, zwłaszcza podczas wywozu odpadów we wczesnych godzinach porannych. Jednocześnie, pojazdy wodorowe zapewniają podobną ładowność, czas działania i zasięg, jak ich konwencjonalne odpowiedniki.
Projekt Scanii jest rozwijany wspólnie ze Szwedzką Agencją Energetyczną oraz Królewskim Instytutem Technicznym w Sztokholmie. Wodorowa śmieciarka zostanie dostarczona pod koniec 2019 r. lub na początku 2020 r.
Scania rozwija pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi również we współpracy z norweskim dystrybutorem żywności Asko. Szwedzki producent zamierza dostarczyć na rzecz swojego partnera cztery wodorowe pojazdy ciężarowe o zasięgu 500 km.
scania.com, materiały własne