Jak informuje portal Gramwzielone.pl, aby zmniejszyć zużycie energii w swoich samochodach, Hyundai i Kia zainstalują na ich dachach ogniwa fotowoltaiczne. Wcześniej na taki pomysł wpadły m.in. Toyota i Audi.
Pierwsze auta Hyundai z ogniwami fotowoltaicznymi mają się pojawić na rynku już w przyszłym roku, a dzięki technologii PV koreański koncern chce zmniejszyć zużycie paliwa i emisje. Koreańczycy mają zastosować fotowoltaikę w pojazdach z trzema rodzajami napędów – posiadających tradycyjne silniki, w hybrydach, a także w samochodach zasilanych wyłącznie energią elektryczną.
W przypadku hybryd na ich dachach mają pojawić się tradycyjne, krystaliczne ogniwa PV. W czasie postoju fotowoltaika ma w ciągu dnia doładowywać od 30 do 60 proc. baterii – w zależności od warunków pogodowych.
W samochodach z tradycyjnymi napędami Hyundai ma instalować częściowo transparentne ogniwa cienkowarstwowe, które będą ładować 12-voltową baterię. Jej doładowywanie ma zmniejszyć obciążenie silnika, redukując zużycie paliwa.
Hyundai szykuje jeszcze trzeci rodzaj fotowoltaicznych dachów, które mają znaleźć zastosowanie w samochodach napędzanych wyłącznie energią elektryczną, ale w tym przypadku Koreańczycy nie podają, jakiego rodzaju technologia PV zostanie wykorzystana.
– W przyszłości oczekujemy, że w samochodach znajdzie zastosowanie wiele technologii generujących energię. Solarne dachy są jedną z tych technologii i sprawią, że samochody nie będą dłużej wyłącznie pasywnymi konsumentami energii, ale również będą ją produkować – komentuje Jeong-Gil Park z Hyundai Motor Group.
Mniej szczegółów na temat zastosowania fotowoltaiki w swoich autach podaje Kia. Na razie wiadomo jedynie, że ten koncern motoryzacyjny zaoferuje samochody z ogniwami fotowoltaicznymi po roku 2019.
Ogniwa fotowoltaiczne w swoich hybrydach oferuje już Toyota, która wyposażyła w nie ubiegłoroczny model Prius PHV. Japończycy podają, że w ciągu jednego dnia ogniwa PV mogą wyprodukować energię w ilości wystarczającej do przejechania maksymalnie ok. 6,1 km, a przeciętnie – 2,9 km.
W celu umieszczenia ogniw fotowoltaicznych na dachu samochodu Panasonic opracował dodatkowo specjalną szybę, aby całość można było wkomponować w dach Priusa.
Na dachu Priusa PHV 2017 są montowane, dostarczane przez Panasonica, wysokowydajne ogniwa serii HIT o łącznej mocy 180 W. We wcześniejszych modelach Priusa możliwe było opcjonalnie zastosowanie ogniw o mocy tylko 50 W, które dawały możliwość doładowania jedynie pomocniczej baterii 12 V, która zasilała wentylację czy klimatyzację.
W ubiegłym roku o planach wykorzystania fotowoltaiki na dachach swoich modeli informowało także Audi, które miało w tym celu stosować technologię ogniw cienkowarstwowych chińskiego producenta Hanergy.
Energia z ogniw fotowoltaicznych w autach Audi miałaby początkowo wspierać pracę klimatyzacji i ogrzewania foteli. Z czasem ogniwa mogą zostać wykorzystane do zasilenia samej baterii. Niemiecki koncern póki co przeprowadził pierwsze testy solarnych dachów.
gramwzielone.pl