ISBnews, materiały własne
Grupa Enea zakomunikowała, że została kolejnym członkiem klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. Współpraca firm z sektora motoryzacji oraz energetyki ma przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe oraz wdrożeniowe w zakresie elektromobilności.
„Zaangażowanie w rozwój elektromobilności jest jednym z naszych głównych celów strategicznych, a innowacyjne rozwiązania z tym związane mają stanowić podstawę budowania potencjału i pozycji Grupy w średnio- i długoterminowej perspektywie. Jako wicelider polskiego rynku produkcji energii elektrycznej, widzimy w rozwoju elektromobilności wielką szansę. Dołączając do grona uczelni, jednostek naukowych i przedsiębiorstw, będziemy chcieli wykorzystać naszą wiedzę, doświadczenie i pomysły, które przyczynią się do wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań technicznych w tym obszarze” – powiedział prezes Enei Mirosław Kowalik, cytowany w komunikacie.
Klaster „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności” został utworzony z inicjatywy firmy Solaris w listopadzie ubiegłego roku. Do współpracy przystąpiły takie firmy, jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.
„Liczymy na to, że dzięki nowemu partnerowi nasze projekty badawczo-rozwojowe i prace wdrożeniowe przyspieszą. Dzięki współpracy z firmą wytwarzającą i dystrybuującą energię elektryczną zyskujemy nowe możliwości, m.in. w zakresie testowania autobusów elektrycznych jak również możliwości ich ładowania” – powiedział wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A. dr inż. Dariusz Michalak, cytowany w komunikacie.
Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności, w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility. Dzięki dołączeniu Enei klaster będzie mógł także wypracować systemowe rozwiązania w zakresie powstawania infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
„Z perspektywy sektora elektroenergetycznego przewidywany rozwój pojazdów elektrycznych wpłynie na zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną oraz na przyszłe funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego. Enea w ramach klastra 'Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności’ może zająć się tematem infrastruktury ładowania, baterii i akumulatorów, a także zarządzania energią” – dodał prezes Enei.
W ramach klastra, jego członkowie będą mieli możliwość realizacji wspólnych projektów i przedsięwzięć, których szczegóły będą ustalane indywidualnie. Projekty będą mogły być realizowane zarówno ze środków własnych, jak również przy współudziale funduszy pozyskiwanych z różnych źródeł.
„Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszym kraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz z naszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków i skuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań” – podkreślił Michalak.
Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.