Jeszcze w 2018 r. Mercedes zamierza udostępnić swoim klientom do testów całkowicie elektryczny samochód ciężarowy – eActros.
Pojazd występuje w dwóch wariantach, o masie całkowitej 18 lub 25 ton, w wersji dwu- oraz trzyosiowej. Zaplanowane testy obejmą użytkowanie elektrycznej ciężarówki w warunkach rzeczywistych. eActros powstał przede wszystkim z myślą o dostawach w obrębie obszarów miejskich.
Testy będą przeprowadzane przez przedsiębiorstwa z Niemiec (Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar i Rigterink) oraz Szwajcarii (Camion Transport i Migros).
Ciężarowy EV Mercedesa został oparty na spalinowym modelu Actros, który poddano licznym modyfikacjom. Za napęd pojazdu odpowiadają dwa asynchroniczne, chłodzone cieczą silniki elektryczne umieszczone przy kołach tylnej osi. Każdy z nich dysponuje mocą 170 KM (125 kW) oraz maksymalnym momentem obrotowym 485 Nm.
Samochód otrzymał akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh, które został podzielone na 11 pakietów. Ze względów bezpieczeństwa, ich osłony wykonano ze stali. Czas ładowania ciężarowego EV z mocą od 20 do 80 kW wynosi od trzech do jedenastu godzin. Samochód wykorzystuje europejski standard ładowania CCS Combo. Zasięg eActrosa wynosi 200 km.
Testy będą się odbywać w dwóch fazach, z których każda potrwa 12 miesięcy, a zatem produkcja seryjna ciężarówki rozpocznie się nie wcześniej niż w 2021 r.
Będący właścicielem Mercedesa Daimler bardzo intensywnie inwestuje w elektromobilność w zakresie pojazdów ciężarowych i dostawczych. Docelowo, wszystkie modele Mercedes-Benz Vans będą dostępne na rynku w wersjach z napędem elektrycznym. Jako pierwszy, w drugiej połowie 2018 r., do klientów trafi eVito, zaś w 2019 r. eSprinter. W najbliższych latach Mercedes-Benz Vans zamierza przeznaczyć na elektryfikację swojej linii modelowej 150 milionów euro.
Daimler (wraz z Mitsubishi) jest ponadto właścicielem Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) – japońskiej spółki produkującej samochody ciężarowe. W 2017 r. ogłoszono powstanie nowej marki E-FUSO, pod logo której na rynek trafią elektryczne pojazdy użytkowe.
MFTBC posiada obecnie w ofercie całkowicie elektryczny, lekki samochód ciężarowy eCanter. Pierwsze egzemplarze pojazdu trafiły do europejskich klientów w ubiegłym roku. eCanter dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 180 KM i ładownością do 4,5 t. Energia jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych o łącznej pojemności 82,8 kWh. Samochód rozpędza się maksymalnie do 80 km/h, a na jednym ładowaniu może przejechać ponad 100 km. Masa akumulatorów trakcyjnych wynosi ok. 600 kg. W porównaniu do swoich odpowiedników z silnikiem diesla, dostawczy EV zapewnia oszczędności na poziomie 1 000 euro na każde przejechane 10 000 km.
Oprócz Daimlera, rozpoczęcie produkcji elektrycznych samochodów ciężarowych zapowiedziały m.in. Tesla, Renault oraz Volvo.
media.daimler.com, materiały własne