Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze wybrał w drodze postępowania przetargowego Solarisa jako dostawcę 8 nowoczesnych, napędzanych energią elektryczną Urbino 12 electric. Autobusy zostaną dostosowane do systemów ładowania funkcjonujących już w Zielonej Górze: będą mogły być ładowane zarówno w zajezdni, jak i na mieście. Dostawy zostaną zrealizowane w okresie 365 dni od podpisania umowy. Zielona Góra w szybkim tempie przechodzi transformację napędową w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego. Miasto zaledwie kilka dni temu podpisało z Mercedesem umowę na dostawę czterech autobusów eCitaro G. Pojazdy niemieckiego producenta trafią do zielonogórskiego odbiorcy w roku 2023.
Przedstawiciele Solarisa i MZK Zielona Góra podpisali umowę na zakup 8 e-busów w standardowej, 12-metrowej długości. Zeroemisyjne pojazdy wzbogacą ekologiczną komunikację miasta. Nowe autobusy pojawią się na ulicach Zielonej Góry w przeciągu roku od podpisania umowy na realizację tego projektu.
Realna zielona rewolucja
– Rozpoczynamy współpracę z Zieloną Górą, kolejnym miastem na elektrycznej mapie użytkowników zeroemisyjnych Solarisów. Bardzo się cieszę, że możemy nawiązać tę współpracę i wspierać miasto w realizacji ich ambitnych projektów. Intensywne działania związane z elektryfikacją linii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i Customer Service.
– Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast. Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Konsekwentnie podążamy w raz obranym kierunku. Zielona Góra ma być ‘zielona’ nie tylko z nazwy – powiedział Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry
Ładowanie na dwa sposoby
Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric dla Zielonej Góry są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna do ich napędzania będzie magazynowana w bateriach High Power, pozwalających na doraźne, trwające kilkanaście minut ładowanie pomiędzy kolejnymi kursami. Pojazdy będą mogły być ładowane na dwa sposoby: na zajezdni, poprzez stacjonarne ładowarki z wejściem plug-in oraz na mieście, poprzez pantograf odwrócony, umieszczony na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu.
Defibrylatory na wyposażeniu
We wnętrzu autobusu dla pasażerów udostępnionych będzie 30 miejsc siedzących, w tym 10 z niskiej podłogi. Przestrzeń będzie klimatyzowana, wyposażona w biletomaty, a do dyspozycji podróżujących będą również ładowarki USB. Dodatkowo, w pojazdach zostaną umieszczone defibrylatory, urządzenia do ratowania życia w przypadku nagłego zatrzymania akcji serca.
500 e-busów
Kilka miesięcy temu, na przełomie października i listopada 2021 roku, w Zielonej Górze testowany był elektryczny autobus przegubowy Urbino 18 electric. W poprzednich latach miasto mogło się również przekonać o zaletach modeli 8,9- i 12-metrowych. Zielona Góra to nowy klient w elektrycznym portfolio firmy: dotychczas Solaris dostarczył – tylko w Polsce – już ponad 500 bezemisyjnych e-busów do 36 miast.
Źródło: na podstawie Solaris, własne