O nowej strategii, rekordowej sprzedaży, planach, skandynawskiej jakości i oczekiwaniach odnośnie przepisów, redakcja Obserwatorium Paliw Alternatywnych ORPA rozmawia z Mirosławem Marciniakiem, Menedżerem Sprzedaży w Ensto Pol Sp. z o.o.
ORPA: Co udało się osiągnąć Ensto Pol w roku 2020 ?
M.M.: Mimo wielu trudności związanych przede wszystkim z pandemią i bardzo dużym zastojem
w wielu branżach, udało nam się zrealizować sprzedaż na poziomie znacznie przekraczającym zakładane plany. Możemy się również pochwalić dostawami i instalacjami urządzeń naszej produkcji dla kilku globalnie znanych marek.
ORPA: Jakie plany rozwoju ma Ensto Pol na 2021r.?
M.M.: Rok 2021 to dla Ensto czas wdrażania nowej strategii pod hasłem „dwa biznesy, dwie strategie” co w praktyce oznacza rozpoczęcie działalności przez dwa odrębne podmioty, jednakże pozostające w grupie Ensto. Jednym z niech będzie nadal Ensto Pol Sp. z o.o. a drugim Ensto Building Systems Sp. z o.o., które będzie zajmować się m.in. rozwojem biznesu w segmencie ładowania samochodów elektrycznych. Generalnie plany rozwoju zakładają ostrożne wzrosty ze względu na światową ekonomię, choć nie ukrywamy, że największy optymizm panuje właśnie w branży ładowania samochodów.
ORPA: Czy i w jakim zakresie nowa strategia Ensto wpłynie na działalność Ensto Pol, szczególnie pod kątem usług świadczonych dla klientów związanych z elektromobilnością? Kiedy reorganizacja Ensto w Polsce się zakończy?
M.M.: Wszelkie działania związane z wdrażaniem nowych strategii oraz zmianami struktury organizacji to zawsze operacje długofalowe. Dlatego ciężko jednoznacznie mówić o konkretnej dacie zakończenia tego procesu. Nowa struktura w Polsce ruszy od pierwszego lutego 2021, natomiast zmiana ta nie będzie miała żadnego wpływu na działalność związaną z sektorem elektromobilności.
ORPA: Firma w segmencie elektromobilności ma w swoim asortymencie m.in. stacje ładowania samochodów elektrycznych BV. Czy są to autorskie urządzenia Ensto, czy też innych firm?
M.M.: 100% stacji ładowania prądem przemiennym to rozwiązania autorskie Ensto. Jeśli chodzi o stacje ładowania prądem stałym – jesteśmy partnerem jednego z wiodących producentów tego typu urządzeń na świecie, dzięki czemu posiadamy pełną ofertę, dostosowaną do oczekiwań klienta, zarówno tego indywidualnego jak i profesjonalnego.
ORPA: Ile ładowarek zamontowaliście w Polsce? Jaki jest zasięg Waszej działalności w tym segmencie?
M.M.: Profilem naszej działalności jest produkcja i sprzedaż „asortymentu elektrotechnicznego”, między innymi stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Nie świadczymy usług montażowo-instalacyjnych ani operatorskich. Opierając się na danych sprzedażowych oraz informacjach od naszych partnerów techniczno-handlowych świadczących usługi instalacyjno-operatorskie, w Polsce zainstalowano ponad 700 naszych stacji ładowania.
ORPA: Ile ładowarek zamierzacie sprzedać w roku 2020?
M.M.: Trudno tutaj operować konkretnymi liczbami, jednak biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój elektromobilności jest szansa na podwojenie tegorocznych wyników.
ORPA: Jakie Firma ma dziś przewagi nad konkurencją?
M.M.: Przede wszystkim bogate doświadczenie zarówno w kraju jak i za granicą. Pierwsze stacje w Polsce sprzedaliśmy w 2011 roku. Nasza główna siedziba mieści się w Finlandii, a naszymi sąsiadami są Szwecja i Norwegia, czyli kraje ze ścisłej czołówki w rankingu rozwoju infrastruktury ładowania oraz ilości aut elektrycznych jeżdżących po ulicach. Dzięki temu, testujemy i wdrażamy nasze rozwiązania w realnych warunkach i na bieżąco dostosowujemy je do realnych potrzeb rynku. Nie można tutaj nie wspomnieć o skandynawskiej jakości. Nasze urządzenia są projektowane i produkowane z myślą o pracy przede wszystkim w surowych warunkach panujących w Skandynawii co przekłada się na długi okres bezawaryjnej pracy. Wyróżniamy się także bogatym wyposażeniem oraz ilością funkcjonalności dostępnych w naszych produktach.
ORPA: Co dziś determinuje sprzedaż ładowarek/stacji ładowania w Polsce? Popyt, cena, świadomość, jakość, serwis, podejście do klienta?
M.M.: Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona. Można tutaj wymienić każdy z powyższych czynników. W dużej mierze, zależy to od samego potencjalnego klienta, jego świadomości, oczekiwań i zasobności portfela.
ORPA: Czy zamierzacie poszerzyć gamę ładowarek o kolejne/inne modele w roku 2021?
M.M.: Do działu R&D dołączyli w tym roku kolejni specjaliści i wiemy, że pracuje on intensywnie nad kolejnymi nowościami.
ORPA: Jak oceniacie Państwo perspektywy rozwoju usług oraz sprzedaży urządzeń na potrzeby elektromobilności w Polsce?
M.M.: Przed nami na pewno ciekawy, ale też bardzo niepewny okres. Rozwój elektromobilności zależy mocno od ustawodawcy, który jednym rozporządzeniem może bardzo zmienić obraz tego sektora. Jak pokazuje rozwój na przodujących rynkach Europy Zachodniej czy Skandynawii, to właśnie dzięki całej palecie przepisów, ulg i dopłat bezpośrednich udało się osiągnąć wysoką dynamikę całej branży, czego oczywiście życzymy Polsce.
Ensto Pol z siedzibą w Straszynie, jest częścią fińskiej Grupy Ensto. Firma, oprócz własnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, dostarcza na rynek m.in. osprzęt i urządzenia do linii napowietrznych, osprzęt kablowy oraz urządzenia automatyki sieci. W ofercie Ensto Pol znajdują się też systemy elektroinstalacyjne i rozprowadzania energii w budynkach biurowych. Ensto Pol zatrudnia 35 osób, a cała Grupa Ensto ok. 2 tys. pracowników. Obrót Grupy Ensto w 2019 r. wyniósł 260 mln euro.
Dziękujemy za rozmowę.