UDOSTĘPNIJ

Kalifornijski start-up, producent luksusowych elektryków Lucid Group ogłosił, że seria Lucid Air Dream Edition otrzymała oficjalną ocenę EPA wynoszącą 837 km (520 mil) zasięgu.  To najdłuższy zasięg pojazdu elektrycznego oceniony przez EPA. W przyszłym roku auto ma pojawić się w Europie, a wcześniej poznamy zapewne jego zasięg według WLTP. Wersja Dream Performance ma dysponować mocą 1111 KM.

Producenci samochodów elektrycznych zdają sobie sprawę, że jednym z kluczowych parametrów aut EV jest ich zasięg. Dlatego w jednej z dwóch odrębnych wersji Lucid Air Dream Edition, Dream Edition Range amerykańscy konstruktorzy Lucid postawili na maksymalizację wydajności. Teraz pochwalili się, że osiągnęli 837 km (520 mil) zasięgu przy jednoczesnym zapewnieniu mocy 933 koni mechanicznych. Firma ogłosiła również zasięgi EPA dla wersji Lucid Air Dream Edition Performance o mocy 1111 koni mechanicznych oraz wersji Grand Touring o mocy 800 koni mechanicznych.

Moc przetestowana na torach

Cieszę się, że nasza seria Lucid Air Dream Edition została oficjalnie akredytowana przez EPA z zasięgiem 520 mil, co uważam za nowy rekord dla każdego pojazdu EV. To dla nas punkt zwrotny, który został osiągnięty dzięki wiodącej na świecie własnej technologii EV Lucid, a nie po prostu przez zainstalowanie dodatkowego „nadprogramowego” zestawu akumulatorów. Nasza przetestowana w wyścigach bateria 900 V i technologia BMS, oraz zminiaturyzowane jednostki napędowe w połączeniu z naszą technologią Wunderbox zapewniają Lucid Air ultrawysoką wydajność, umożliwiając mu pokonanie większej liczby kilometrów przy mniejszym zużyciu energii z baterii – powiedział Peter Rawlinson, dyrektor generalny i dyrektor ds. technicznych w Lucid Group.

Zasięg sprawdzony na autostradzie

Lucid niedawno zakończył pierwszą jazdę testową wraz z dziennikarzami Motor Trend. Jeżdżono parą samochodów Dream Edition Range. Dziennikarz Motor Trend i dyrektor generalny Lucid przejechali oddzielnymi samochodami z Los Angeles do San Francisco, a następnie przez Zatokę San Francisco do globalnej siedziby Lucid. Auta poruszały się z maksymalną prędkością dopuszczalną na autostradzie, a wszystko bez zatrzymywania się na naładowanie.

Także inne wersje Lucid Air również otrzymały oficjalne oceny gamy EPA, w tym wersje Dream Edition Performance i Grand Touring na kołach 19” i 21”. Lucid Air zajmują obecnie sześć najwyższych pozycji w ogólnej ocenie zasięgu EPA wśród wszystkich pojazdów elektrycznych, a także najwyższe oceny MPGe w klasie pojazdów dużych.

Wyścigowa technologia

Jak o sobie piszą konstruktorzy tych pojazdów „misją Lucid jest inspirowanie przyjmowania zrównoważonej energii poprzez tworzenie najbardziej urzekających pojazdów elektrycznych, skupionych wokół ludzkich doświadczeń”. Pierwszy samochód firmy, Lucid Air, to luksusowy sedan, oparty na technologii sprawdzonej w wyścigach. Dostawy do klientów Lucid Air, który jest produkowany w nowej fabryce Lucid w Casa Grande w Arizonie, mają się rozpocząć w tym roku. W przyszłym roku auto ma dotrzeć do klientów w Europie. Dlatego należy się spodziewać, że wkrótce poznamy też zasięg Lucid według nomenklatury WLTP.

EQS i Tesla blisko

Tesla Model S Long Range osiąga zasięg EPA 405 mil (652 km). Amerykański producent (podobnie jak Lucid też z Kalifornii), który niebawem odda do użytku swoją fabrykę pod Berlinem zapowiada jednak, że ich zasięgi niebawem będą jeszcze większe (około 1000 km). Kluczem mają być parametry, które zaoferuje autorska bateria Tesli, która ma zostać niebawem wprowadzona do masowej produkcji.

Natomiast dla europejskiego luksusowego Mercedesa EQS nie ma jeszcze oceny zasięgu EPA. W WLTP, który zwykle przewiduje wyższe wartości zasięgu niż EPA, EQS „dochodzi” do 770 kilometrów lub 478 mil – zasięg EPA powinien zatem być prawdopodobnie poniżej tej wartości.

1000 km Oceana

W wyścigu po rekordowe zasięgi nie ustają także producenci z Chin. W ostatnich dniach koncern BYD zaprezentował Ocean-X nowy samochód koncepcyjny oparty na platformie samochodów elektrycznych „e-platform 3.0” z zasięgiem 1000 km. Nowa platforma umożliwia zasięg przekraczający 1000 km (620 mil) dzięki pierwszemu na świecie elektrycznemu układowi napędowemu 8 w 1. Ponadto pierwsza na świecie technologia szybkiego ładowania zapewnia zasięg do 150 km (93 mil) po 5-minutowym ładowaniu. Pierwszy produkcyjny model oparty na nowej platformie e-samochodu to kompaktowy samochód elektryczny BYD Dolphin. Samochód może pochwalić się zasięgiem do 1000 km.

Nadchodzi rewolucja SALD

Na koniec warto wspomnieć, że pod koniec ubiegłego roku holenderska firma SALD poinformowała, że w najbliższym czasie (lata 2022/23) będzie w stanie dostarczyć akumulatory do aut EV z ultracienką warstwą, która sprawi, że będą one trzy razy wydajniejsze.

Dzięki baterii „Spatial Atom Layer Deposition” w ciągu kilku lat akumulatory SALD mają umożliwić przejechanie autem EV 1000, a nawet 2000 kilometrów bez konieczności ładowania.

Źródło: lucidmotors.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA