8 czerwca we Wrocławiu rozpocznie się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Gospodarzem wydarzenia jest firma Fortum. W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę.
Fortum informuje, że chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Informacje te zamierza wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów.
– Samoloty elektryczne to zdaniem wielu lotniczych ekspertów przyszłość tej dziedziny transportu. Dziś na drodze do ich rozwoju stoi jeszcze wiele ograniczeń takich jak choćby mała pojemność baterii i w konsekwencji ograniczony zasięg. Pamiętajmy jednak, że pierwszy na świecie lot samolotu z silnikiem tłokowym w 1903 roku trwał tylko 12 sek. Zaledwie 16 lat później samolot po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Myślę, że rozwój samolotów elektrycznych będzie się dokonywał w podobnym tempie – powiedział Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.
Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.
Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie z mocą 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich – samolot spełnia normy emisji spalin i hałasu.
Fortum intensywnie rozwija ponadto sieć ładowania samochodów elektrycznych. Sieć Fortum Charge&Drive w krajach nordyckich liczy ponad 3000 ładowarek.
fortum.pl, materiały własne