Producent autobusów Wrightbus zaprezentował swój pierwszy model z napędem akumulatorowym: autobus piętrowy StreetDeck Electroliner. To nowość, gdyż do tej pory północnoirlandzka firma znana była przede wszystkim z autobusów napędzanych wodorem. Pojazd zasilany prądem, dedykowany masowemu transportowi ma mieć zasięg do 320 km.
Najnowszy produkt firmy autobus StreetDeck Electroliner może pomieścić 74 pasażerów. Akumulatory są umieszczone w podwoziu (cały pakiet akumulatorów jest dostępny w konfiguracji 340 lub 454 kWh). Wrightbusa, podaje że możliwy zasięg piętrowego ebusa to około 200 mil (blisko 320 kilometrów). Producent podkreśla również możliwość szybkiego ładowania nowych autobusów za pomocą CCS z mocą do 300 kW i lub przez pantograf z mocą do 420 kW. Proces ładowania trwa 2,5 godziny dla wariantu autobusu 340 kWh i trzy godziny dla wariantu 454 kWh.
Moduły z gamy Slim
W zależności od opcji na akumulatory oferowana jest 8-letnia gwarancja. StreetDeck Electroliner wyposażony jest w system tylnej osi ZF (AV133) i niezależny system przedniego zawieszenia (RL 82 EC), również od ZF. Ciekawostką jest fakt, że kupujący mają do wyboru jedno lub dwoje drzwi.
Dostawcą akumulatorów do nowego autobusu piętrowego BEV jest Forsee Power. Grupa Bamford, (właściciel Wrightbusa), rozszerzyła współpracę z francuskim producentem akumulatorów w październiku 2020 r., podpisując nowy kontrakt na kilkaset systemów akumulatorowych rocznie. Z kolei Forsee Power ogłosił wprowadzenie na rynek bardzo cienkich modułów akumulatorowych na początku tego roku, wskazując Wrightbusa bezpośrednio jako klienta wprowadzającego na rynek moduły z nowej gamy Slim.
Wieloletnia tradycja
Firma Wrightbus istnieje od 1946 roku i ma siedzibę w Ballymena w Irlandii Północnej. W październiku 2019 roku firma po głoszeniu upadłości została przejęta przez Bamforda. Wrightbus jest znany ze swojego piętrowego autobusu wodorowego Hydroliner FCEV. Jednostki są używane w Aberdeen, Londynie, Belfaście i Dublinie. Niedawno brytyjska stolica otrzymała 20 piętrowych autobusów Wrightbus H2 (odnotowaliśmy ów fakt), które będą kursować na trasie 7 między East Acton a Oxford Circus.
I wydajny i optymalny
– Zyskaliśmy dobrą opinię na rynku dzięki naszemu dwupokładowemu busowi wodorowemu, ale chcemy rozszerzyć ofertę, by stać się światowym liderem w zakresie autobusów o zerowej emisji. Z założenie nie obciążaliśmy nowego autobusu dużą pojemnością baterii tylko po to, aby móc powiedzieć, że ma największą moc lub zasięg. Zamiast tego chcemy być najbardziej wydajnym pojazdem na drodze, więc połączyliśmy optymalną moc z wiodącym w swojej klasie szybkim ładowaniem, co w efekcie oznacza, że nasz autobus elektryczny spędzi w drodze więcej czasu niż jakikolwiek inny – powiedział Buta Atwal, dyrektor generalny Wrightbus.
Źródło: wrightbus.com, electrive.com, pronounce.media