Fabryka Mercedesa w Wörth staje się centrum bezemisyjnego transportu w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych niemieckiego koncernu. Kierownictwo i rada zakładowa porozumiały się właśnie w kluczowych kwestiach dotyczących rozwoju i zabezpieczenia przyszłości tego największego zakładu Mercedes-Benz Trucks. Porozumienie (umowa zakładowa obowiązuje do 2029 roku) obejmuje m.in. decyzję o ulokowaniu w zakładzie w Wörth produkcji kolejnych samochodów ciężarowych z napędem o neutralnej emisji dwutlenku węgla. Oprócz ciężarówki Mercedes-Benz eActros, która wejdzie do produkcji seryjnej już w październiku 2021 r., w przyszłości w Wörth planowana jest również produkcja innych bezemisyjnych ciężarówek Mercedes-Benz, takich jak eEconic i eActros LongHaul. Tym samym Daimler Truck będzie w najbliższych latach kontynuował znaczące inwestycje w tej lokalizacji, wyraźnie podkreślając swoje zaangażowanie na rynku niemieckim oraz na rzecz fabryki Mercedes-Benz w Wörth.
Wsparcie rządu pożądane
– Tworzymy dziś fundamenty pod przyszłą produkcję samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Transformacja techniczna w naszej branży w kierunku lokalnie bezemisyjnych samochodów ciężarowych oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Wyznaczając nowy docelowy kształt fabryki w Wörth, zapewniamy sobie konkurencyjność, a tym samym długofalową perspektywę dla zakładu – chcemy tutaj w przyszłości mocno rozwinąć seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek i już teraz stwarzamy ku temu warunki – powiedział Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations, odpowiedzialny za globalną sieć produkcyjną Mercedes-Benz Trucks.
Na transformację zakładu w Wörth, w tym przekształcenie produkcji, będą potrzebne ogromne środki finansowe. Firma zamierza skorzystać ze wsparcia ze strony sektora publicznego. Firma Daimler Truck AG złożyła wniosek do niemieckiego rządu federalnego o dofinansowanie w ramach programu wspierania techniki wodorowej i ogniw paliwowych. Ma ono obejmować również przebudowę zakładu w Wörth. Rząd kraju związkowego Nadrenia-Palatynat sygnalizował już takie wsparcie w ostatniej deklaracji rządowej.
Decyzja o ulokowaniu w zakładzie produkcji ciężarówek z napędami alternatywnymi stanowi ważny filar nowego strategicznego ukierunkowania zakładu. – Idziemy jednak jeszcze dalej – Wörth staje się ośrodkiem transportu przyszłości w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Łączymy nasze techniczne know-how z najwyższą elastycznością, a więc również zwiększeniem wydajności produkcji, a wszystko to w neutralnej pod względem emisji CO2, zdigitalizowanej fabryce, wyposażonej w odpowiednią logistykę i infrastrukturę – dodał Sven Gräble:
Także w niemieckich zakładach produkujących układy napędowe, fabrykach Mercedes-Benz w Gaggenau, Mannheim i Kassel, trwają obecnie intensywne rozmowy na temat ich przyszłego ukierunkowania.
Akumulatory i wodorowe ogniwa
W ramach transformacji w kierunku neutralności emisji CO2 w transporcie Daimler Truck stawia zdecydowanie na dwa w pełni elektryczne systemy napędu – napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań pojazdów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras.
W październiku 2021 r. w fabryce Mercedes-Benz w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego samochodu ciężarowego z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eActros – przeznaczonego do transportu dystrybucyjnego, a w przyszłym roku dołączy do niego eEconic. Od połowy obecnej dekady dostępny będzie napędzany akumulatorowo eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilne zatrudnienie.
Neutralność w perspektywie
Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład Mercedes-Benz w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego.
Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth nad Renem (10 tys. pracowników), utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz ‒ Econic, Unimog i Zetros. Dziennie z taśm produkcyjnych fabryki w Wörth zjeżdża ok. 470 samochodów ciężarowych, które trafiają do klientów w 150 krajach.
Źródło: na podstawie Mercedes