Innowacyjny, bezemisyjny pojazd akumulatorowo-elektryczny Scania działa z centrum logistycznego Lidl w Arcole koło Werony i jest wykorzystywany do zaopatrywania supermarketów firmy w północno-wschodnich Włoszech. Ciężarówka akumulatorowo-elektryczna Scanii (BEV) ma zasięg około 250 km na jednym ładowaniu. Trzyosiowe podwozie ma silnik elektryczny o ciągłej mocy 230 kW (313 KM) i 295 kW (401 KM) mocy szczytowej.
Lidl Italia, wiodąca włoska sieć supermarketów, niedawno odebrała swoją pierwszą elektryczną ciężarówkę zasilaną bateryjnie. To kamień milowy dla firmy, która jest jednym z pionierów przejścia na zrównoważony system transportowy w kraju i jest wynikiem dalekowzrocznej współpracy z włoską spółką zależną Scania Italscania i firmą transportową LC3 Trasporti.
Towary chłodzone azotem
Nowy pojazd akumulatorowo-elektryczny Scania (BEV) ma zasięg około 250 km na jednym ładowaniu, a także jest wyposażony w skrzynkę chłodniczą 23 europalet, które są chłodzone ciekłym azotem dostarczanym przez partnera transportowego Lidla, LC3 Trasporti.
Europalety całkowicie redukują emisję CO2,drobnego pyłu i NOX, a także pomagają wyeliminować zanieczyszczenie hałasem z silnika. Trzyosiowe podwozie pojazdu BEV ma silnik elektryczny o ciągłej mocy 230 kW (313 KM) i 295 kW (401 KM) mocy szczytowej, podczas gdy skrzynia chłodnicza zapewnia dwa odrębne obszary transportu towarów w różnych temperaturach przechowywania.
W kierunku dekarbonizacji
– Naszym długoterminowym celem jest dekarbonizacja transportu, a wprowadzenie na rynek tego nowego pojazdu przemysłowego z napędem akumulatorowym jest ważnym krokiem naprzód w tym kierunku – powiedział Luca Ros, dyrektor ds. Logistyki Lidl Italy.
Wybór Lidla był możliwy dzięki technologiom opracowanym przez Scania, która jest liderem w produkcji zrównoważonego transportu.
– W Scania wspieramy ich w tej bezprecedensowej transformacji, nie tylko jako dostawców pojazdów, ale także w kluczowych działaniach związanych z analizą dynamiki operacyjnej, definiowaniem infrastruktury ładowania i, oczywiście, dzięki naszym usługom i naszej rozległej sieci w całym regionie – powiedział Enrique Enrich, prezes i dyrektor generalny Italscania.
Przyjazny transport towarów
– Tylko w pierwszej połowie 2021 r. nasze zaangażowanie w zrównoważony i przyjazny dla środowiska transport towarowy sprawiło, że pojazdy LC3 Trasporti przejechała miliony kilometrów przy użyciu alternatywnych i odnawialnych źródeł energii, takich jak Bio-CNG i Bio-LNG, co znacznie zmniejszyło nasze emisje. Dzisiaj wyruszamy w nową i czystą podróż w przyszłość na pokładzie pierwszej w 100% elektrycznej ciężarówki Scania – dodał m.in. Prezes Grupy LC3 Trasporti, Michele Ambrogi.
Lidl Italia to sieć supermarketów, która rozpoczęła działalność we Włoszech w 1992 roku. Firma posiada obecnie sieć ponad 680 supermarketów, które są zaopatrywane codziennie przez 10 centrów logistycznych zlokalizowanych na terenie całego kraju. Sieć zatrudnia ponad 18 500 osób. Z kolei LC3 Trasporti działa w sektorze transportu drogowego od 2009 roku, a dziś posiada flotę ponad 200 pojazdów, z których 65% może być napędzanych w 100% zrównoważonym napędem. Jest to synteza INBLUE, trwającego projektu firmy, który rozpoczął się w 2016 roku i ma na celu całkowite zmniejszenie emisji CO2.
Źródło: na podstawie Scania