williamsf1.com, materiały własne
Znany z Formuły 1, brytyjski Williams Advanced Engineering zaprojektował przeznaczoną do EV, prototypową, lekką platformę, nazwaną FW-EVX.
Zdaniem WAE, największym wyzwaniem dla producentów samochodów elektrycznych jest zwiększenie sprawności układów napędowych. Nowa platforma ma sprawić, że EV staną się lżejsze, bezpieczniejsze, przyjaźniejsze dla środowiska, a także będą dysponować dłuższym zasięgiem na jednym ładowaniu i polepszonymi osiągami.
Jak powiedział Paul McNamar, dyrektor techniczny Williams Advanced Engineering:
„Sprawność pojazdów zawsze była kluczowa dla Williamsa, czy to w Formule 1, czy w projektach przeznaczonych dla naszych klientów. Mocno zintegrowane, lekkie podwozie i zespół napędowy mają potencjał by zwiększyć konkurencyjność pojazdów elektrycznych kolejnej generacji. Sprawiając, że EV stają się bardziej atrakcyjne dla konsumentów, pomagamy przyspieszyć ich rynkową adopcję i poprawę jakości powietrza, która się z tym wiąże”.
Prototyp zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań związanych z zespołem baterii litowo-jonowych oraz systemami chłodzenia.
Platforma charakteryzuje się wyjątkowo niską masą – inżynierowie Williamsa opracowali m. in. elementy zawieszenia lżejsze o 40% od tradycyjnych, aluminiowych wahaczy.
Kolejną z zastosowanych innowacji stanowi proces formowania wysokowytrzymałych struktur 3D z materiałów 2D, którego użyto m. in. do zbudowania szkieletu zewnętrznego modułu baterii.
W projekcie uczestniczyli specjaliści od aerodynamiki, systemów elektrycznych, zaawansowanych, lekkich struktur oraz integracji podzespołów samochodowych.
Nowatorska platforma Williamsa zostanie oficjalnie zaprezentowana podczas Low Carbon Vehicle Show odbywającego się w dniach 6-7 września w angielskim Millbrook.