Koncerny motoryzacyjne w okresie najbliższych 5-10 lat planują łącznie wydać na rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych oraz akumulatorów sumę 300 mld dolarów. Zdaniem Reutersa, prawie połowa tej kwoty (135,7 mld $, 45%) trafi do Chin, będących największym światowym rynkiem elektromobilności. Inwestycje zostaną przeznaczone w dużej mierze na zmniejszenie kosztów produkcji akumulatorów litowo-jonowych, zwiększenie zasięgów oraz redukcję czasów ładowania EV.
Najwięcej na elektromobilność – 139,5 mld dolarów – planują wydać koncerny niemieckie. Na drugim miejscu znajdują się producenci z Chin, którzy zamierzają zainwestować w EV 57 mld dolarów. Firmy motoryzacyjne z USA przeznaczą na pojazdy elektryczne 39 mld dolarów, a ich japońscy konkurenci 24,3 mld dolarów. Kolejne miejsca pod względem wysokości inwestycji w EV zajmują koncerny koreańskie (20 mld dolarów), francuskie (10,8 mld dolarów), indyjskie (6,4 mld dolarów), brytyjskie (2,3 mld dolarów) oraz szwedzkie (0,7 mld dolarów).
Wśród poszczególnych producentów, najwięcej na elektromobilność wyda Grupa Volkswagena – ok. 91 mld dolarów. Marki należące do koncernu z Wolfsburga zamierzają wprowadzić na rynek 50 modeli z napędem elektrycznym do 2025 r. Daimler chce przeznaczyć na pojazdy elektryczne 42 mld dolarów, zaś największy producent w USA – General Motors – 8 mld dolarów (z czego część na technologię jazdy autonomicznej).
Znaczna część inwestycji w zakresie EV została ogłoszona w 2018 r. Rok temu, suma planowanych wydatków na elektromobilność wynosiła 90 mld dolarów, obecnie wzrosła ponad trzykrotnie.
reuters.com, materiały własne