07 stycznia zainaugurowano budowę pierwszej fabryki Tesli poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Nowy zakład zostanie uruchomiony w regionie Szanghaju. Plany zakładają, że do końca 2019 r. bramy chińskiej fabryki opuszczą pierwsze egzemplarze całkowicie elektrycznego Modelu 3. Według informacji udzielonych przez Elona Muska w mediach społecznościowych, zakład osiągnie „wysoki poziom produkcji” w 2020 r.
Nowy obiekt pozwoli Tesli na zredukowanie negatywnych skutków wojny handlowej pomiędzy USA a Chinami. W lipcu samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych do Państwa Środka zostały objęte 40-procentowym cłem, które od początku stycznia do końca marca 2019 r. zostało obniżone do 15%. Po upływie tego okresu wysokość cła zostanie uzależniona od wyniku rozmów pomiędzy przedstawicielami rządów USA oraz Chin.
Fabryka w Szanghaju ma odpowiadać za produkcję podstawowych wersji Modelu 3 oraz crossovera Model Y, przeznaczonych na rynek w Państwie Środka. Droższe wersje obu pojazdów, jak również Modele S i X w dalszym ciągu będą powstawać w USA i trafiać do Chin zza oceanu.
Z uwagi na podwyżkę cen wywołaną wojną handlową, Tesla w ciągu ostatnich miesięcy zanotowała w Państwie Środka wyraźny spadek sprzedaży. Jednocześnie przybywa jej coraz silniejsza konkurencja ze strony krajowych producentów, takich jak np. NIO. Według danych Bloomberga, w październiku 2018 r. chińscy nabywcy kupili zaledwie 211 samochodów Tesli, w porównaniu do 3 552, które zostały sprzedane w czerwcu. W listopadzie wynik wzrósł do 393 egzemplarzy.
Fabryka w Szanghaju, w swojej pierwszej fazie funkcjonowania, ma docelowo produkować 250 tys. pojazdów elektrycznych rocznie. Jak podaje Reuters, wartość inwestycji wyniesie 2 mld dolarów.
reuters.com, bloomberg.com, materiały własne