Firmy Sensible 4 (Finlandia) oraz Ryohin Keikaku (MUJI, Japonia) zaprojektowały autonomiczny autobus o napędzie elektrycznym. Według zapowiedzi, to pierwszy pojazd tego rodzaju, który jest zdolny do funkcjonowania w każdych warunkach pogodowych. Miejskie testy autobusu ruszą już w pierwszej połowie 2019 r. Od 2020 r. samosterujący pojazd (nazwany Gacha Autonomous Shuttle Bus) będzie użytkowany w ramach regularnych usług transportu publicznego w Finlandii. Sensible 4 odpowiada za technologię jazdy autonomicznej zastosowanej w modelu, zaś Ryohin Keikaku za jego design. Projekt wspierają trzy fińskie miasta: Espoo, Vantaa oraz Hämeenlinna.
Jak podaje Ryohin Keikaku, obecnie pogoda odgrywa kluczową rolę dla prawidłowego funkcjonowania pojazdów samosterujących. Intensywny deszcz, mgła oraz opady śniegu mogą uniemożliwić ich jazdę. W przeciwieństwie do większość firm testujących i rozwijających swoje modele autonomiczne w ciepłym klimacie, Sensible 4 skupiło się na próbach w arktycznych warunkach Laponii. Fińskie prawo sprzyja testowaniu pojazdów samosterujących, ponieważ tamtejsze przepisy nie wymagają obecności kierowcy podczas podróży po drogach publicznych.
Gacha Autonomous Shuttle Bus mierzy 4,5 metra długości, 2,5 metra szerokości i 2,8 metra wysokości. Pojazd jest w stanie pomieścić 10 pasażerów na miejscach siedzących i 6 na miejscach stojących. Jego prędkość maksymalna wynosi 40 km/h. Pojazd został wyposażony w całkowicie elektryczny napęd na cztery koła. Zasięg autonomicznego autobusu wyniesie ponad 100 km, w opcji ma być dostępne ładowanie bezprzewodowe.
Prototyp Gacha Autonomous Shuttle Bus zostanie publicznie zaprezentowany w Helsinkach w marcu 2019 r. W dalszej kolejności, jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku, rozpocznie się finalna faza testów pojazdów w ramach transportu publicznego w trzech fińskich miastach.
ryohin-keikaku.jp, materiały własne