www.media.volvocars.com, materiały własne
Volvo, Geely Auto oraz LYNK & CO podpisały protokół ustaleń, w celu powołania do życia nowej spółki joint venture.
Wszyscy sygnatariusze są kontrolowani przez chiński koncern Geely Holding. Udziały w nowo powołanej spółce będą należeć do Volvo i Geely w stosunku 50:50. Jej główna siedziba zostanie zlokalizowana w Chinach, zaś filia w szwedzkim Göteborgu.
Jak powiedział Håkan Samuelsson, dyrektor generalny Volvo:
„Partnerstwo, które ma na celu wymianę know-how oraz technologii jest częstym zjawiskiem w przemyśle motoryzacyjnym. Planowana współpraca zwiększy możliwości Volvo przy rozwijaniu kolejnej generacji samochodów elektrycznych”.
Transfer technologii pomiędzy Volvo i Geely nie jest nowym zjawiskiem. Obie firmy prowadzą wspólne prace nad Compact Modular Architecture (CMA) – platformą, na której zostaną oparte m. in. takie modele jak XC 40 – najmniejszy SUV w ofercie szwedzkiej marki oraz chiński crossover Lynk & Co 01.
W ramach współpracy, prawa do nowej technologii pozostaną własnością firmy, która ją opracowała, jednak pozostałe podmioty będą mogły z niej korzystać na podstawie odpowiednich umów licencyjnych.
W zakresie joint-venture, partnerzy zamierzają wspólnie pracować m. in. nad zespołami baterii litowo-jonowych, silnikami elektrycznymi oraz systemami ładowania EV.
Ogłoszono ponadto, że Volvo obejmie udziały mniejszościowe w LYNK & CO.
Szwedzki producent w ostatnim czasie podjął szereg aktywnych działań w celu rozwoju przyszłych generacji samochodów elektrycznych. Niedawno ogłoszono, że Polestar zostanie w ramach Grupy Volvo oddzielną marką produkującą EV o wysokich osiągach. Zapowiedziano także, że wszystkie modele szwedzkiej marki, które ukażą się na rynku po 2019 r., otrzymają napęd elektryczny.