Od lipca br. wszystkie pojazdy elektryczne w UE, poruszające się po unijnych drogach z prędkością mniejszą niż 20 km/h będą musiały emitować dźwięki o określonym natężeniu. Wychodząc naprzeciw nowym regulacjom Volvo Trucks opracowało właśnie akustyczny system ostrzegawczy o unikatowym brzmieniu, przeznaczony dla produkowanych przez siebie elektrycznych samochodów ciężarowych. Dzięki systemowi piesi, rowerzyści i inni użytkownicy dróg będą ostrzegani o zbliżającym się pojeździe, który w przeciwnym razie byłby prawie niesłyszalny i potencjalnie stanowił zagrożenie. Dźwięki generowane przez system opracowany przez akustyków Volvo są nienatarczywe, zarówno dla kierowcy, jak i osób znajdujących się w pobliżu pojazdu.
W zgodzie z prawem
Zgodnie z wymogiem wchodzącym w życie 1 lipca 2021 r., wszystkie nowy pojazdy elektryczne na terytorium Unii Europejskiej mają emitować dźwięk o określonym natężeniu, gdy poruszają się z prędkością mniejszą niż 20 km/h. Wymagany poziom natężenia dźwięku ma być tym wyższy, im większa jest prędkość jazdy i przy 20 km/h wynosić co najmniej 56 decybeli. Podobny przepis obowiązuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie prędkością graniczną jest 30 km/h. Jeżeli pojazd jest zbyt cichy, należy wyposażyć go w zewnętrzny akustyczny system ostrzegawczy (AVAS).
Aby spełnić ten nowy wymóg, a jednocześnie zachować korzyści wynikające
z cichobieżności pojazdów o napędzie elektrycznym, Volvo Trucks opracowało unikatowy zestaw wysokiej jakości dźwięków dla swoich elektrycznych samochodów ciężarowych.
– Cieszą nas te nowe regulacje. Od czasu, gdy byliśmy jeszcze dziećmi, uczymy się polegać w ruchu drogowym nie tylko na tym, co się widzi, ale także na tym, co się słyszy – czasami do takiego stopnia, że nawet nie rozglądamy się przed przejściem na drugą stronę ulicy! Z pomocą nowego systemu ostrzegawczego chcemy ułatwić pieszym i rowerzystom zorientowanie się, że znajdują się w blisko naszego samochodu elektrycznego – wyjaśnia Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Dźwięki przyjemne i różne
Zestaw dźwięków jest rezultatem skrupulatnych badań i testów, przeprowadzonych przez ekspertów Grupy Volvo w dziedzinie akustyki.
– Jesteśmy szczególnie dumni z tego, że opracowaliśmy wysokiej jakości dźwięki, wystarczająco słyszalne, by ostrzegać ludzi znajdujących się w pobliżu samochodu ciężarowego, a mimo to przyjemne dla kierowcy i innych użytkowników dróg – mówi Anna Wrige Berling. Warto przy tym zauważyć, że pojazdy te nadal będą znacznie cichsze niż konwencjonalne samochody ciężarowe.
– Dźwięki zaprojektowano tak, by nie przenikały przez ściany. Nasze pojazdy elektryczne wciąż będą umożliwiały realizację cichych dostaw w nocy, zapewniały kierowcom lepsze warunki pracy i przyczyniały się do kształtowania cichszego i czystszego środowiska – dodaje Anna Wrige Berling.
Na opracowany przez Volvo akustyczny system ostrzegawczy dla samochodów elektrycznych składa się nie jeden, lecz aż cztery różne rodzaje dźwięków, informujące o tym, co dzieje się z pojazdem: czy porusza się do przodu, pracuje na biegu jałowy, cofa itd. Ich intensywność jest zmienna, zależnie od prędkości ruchu, zaś przyspieszanie i hamowanie skutkuje zmianą częstotliwości.
Kompletna oferta elektrycznego transportu
Od chwili ogłoszonego niedawno rozpoczęcia sprzedaży trzech nowych modeli elektrycznych – Volvo FH, FM i FMX – Volvo Trucks dysponuje imponującą gamą aż sześciu elektrycznych samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności. To obecnie najbardziej kompletna oferta tego typu pojazdów na rynku.
– Pojazdy elektryczne będą coraz częściej spotykane na drogach i dzięki wzbogaceniu naszych pojazdów o akustyczny system ostrzegawczy z dumą możemy realizować dwie nasze idee jednocześnie: dążenie do zeroemisyjnego transportu i zera wypadków – podkreśla Anna Wrige Berling.
Źródło: na podstawie Volvo Trucks