Do końca 2023 roku do floty transportowców Volkswagena dołączą cztery statki zasilane m.in. gazem płynnym. Jednostki będą obsługiwać trasę między Emden w Niemczech a Veracruz w Meksyku. W roku ubiegłym Volkswagen Group Logistics zamówił dwa transportowce zasilane gazem LNG (liquied natural gas). Za dwa lata w ramach dekarbonizacji transportu morskiego, sześć z dziewięciu statków pracujących dla Volkswagena na atlantyckim szlaku, będzie zasilanych właśnie LNG. Rocznie, niemiecki producent organizuje na świecie około 7700 kursów statków, którymi transportuje się 2,8 miliona nowych aut.
Dalsza dekarbonizacja żeglugi spowoduje znaczne zmniejszenie emisji CO2, a wykorzystanie płynnego gazu pozwoli Volkswagenowi obniżyć emisję CO2 w wypadku transportowców o nawet 25 procent. – Zgodnie z zaangażowaniem Grupy w elektromobilność i produkcję neutralną dla klimatu, flota transportowców zasilanych gazem LNG wykorzystywana przez dział logistyki stanowi istotny wkład w osiągnięcie przez Volkswagena do 2050 roku neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla – powiedział Simon Motter, szef Volkswagen Group Logistics.
W Niemczech Grupa przestawiła już cały transport kolejowy realizowany przez Deutsche Bahn na zasilany energię elektryczną ze źródeł odnawialnych i rozszerza go na całą Europę. Na trasach przybrzeżnych Grupa wykorzystuje dwa transportowce zasilane biopaliwem, które jest produkowane z pozostałości roślinnych, takich jak olej odpadowy z przemysłu spożywczego. Doprowadziło to do 85-procentowej redukcji emisji CO2.
Przyjazne operacje transportowe
– Dzięki czterem dodatkowym statkom zasilanym LNG Volkswagen Group Logistics kontynuuje zaangażowanie w ochronę klimatu i realizuje strategię niskoemisyjnego transportu morskiego, która została przyjęta w 2016 roku. W przyszłości nowe statki umożliwią również wykorzystanie paliw niekopalnych, co jeszcze bardziej zredukuje emisję CO2. Naszym celem jest, aby wszystkie operacje transportowe – realizowane drogą wodną i kolejową oraz samochodami – były przyjazne dla środowiska, co jasno pokazuje pionierską rolę Grupy Volkswagen w logistyce przyjaznej dla klimatu – podkreślił Simon Motter:
Długoterminowe umowy na wyłączność z armatorami Wallenius Marine i SFL Corporation podpisano na użytkowanie czterech nowych transportowców na trasie przez Północny Atlantyk. Najnowocześniejsze statki zostały zbudowane w Chinach. Każdy z nich ma pojemność około 7000 CEU (jednostka ekwiwalentu samochodu), co odpowiada od 4400 do 4700 samochodów z oferty marek należących do Grupy Volkswagen. Statki będą napędzane silnikami firmy MAN Energy Solutions, które mogą być zasilane dwoma rodzajami paliwa i mają moc 13.300 kW. W trybie ekonomicznym transportowce będą poruszać się z prędkością od 15 do 16 węzłów, czyli od 28 do 30 km/h.
W przeciwieństwie do innych silników okrętowych zasilanych gazem LNG, silniki dwusuwowe MAN Energy Solutions wykorzystują technologię wysokociśnieniową, która praktycznie nie powoduje wycieku metanu, dzięki czemu statki czarterowane przez Volkswagen Group Logistics są szczególnie przyjazne dla klimatu. Dwa statki zasilane gazem LNG, które weszły do floty transportowców w 2020 roku, także są wyposażone w tę przyjazną dla klimatu technologię, która była kluczowa przy ich wyborze.
Tysiące kursów
Aby osiągnąć dalsze zmniejszenie zużycia paliwa, możliwe jest wyposażenie dwóch nowych statków w akumulatory. Wszystkie cztery statki zasilane gazem LNG będą miały przyłącza do zasilania z lądu, co pomoże wyeliminować wszystkie lokalne emisje w portach, które zapewnią im dostęp do zasilania.
Volkswagen rocznie organizuje na świecie około 7700 kursów statków. Oprócz wykorzystania do transportu setek regularnych statków towarowych, aż jedenaście transportowców działa wyłącznie na potrzeby Volkswagena. W przyszłości sześć z nich będzie zasilanych gazem LNG. Dwa z jedenastu statków czarterowych, wykorzystywanych na europejskich trasach przybrzeżnych, są zasilane biopaliwem. Grupa Volkswagen każdego roku wysyła statkami 2,8 miliona nowych aut.
Źródło: na podstawie Volkswagen