Varta idzie w ślady Panasonica i rozpocznie produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Niemiecki producent otrzymał 300 mln euro dofinansowania.
Varta zamierza zaangażować się w rynek akumulatorów do samochodów elektrycznych. Do tej pory niemiecka firma produkowała głównie baterie do elektroniki użytkowej. Firma obecnie prowadzi prace badawcze nad ogniwami. Na ten cel otrzymała dofinansowanie 300 mln euro od rządu Niemiec i tamtejszych landów. Do końca roku zatrudni też około 1000 nowych pracowników.
Swoje badania nad innowacyjnymi rozwiązaniami do samochodów elektrycznych Varta prowadzi we współpracy z wieloma cenionymi podmiotami na rynku. W ostatnim czasie firma pracowała m. in. nad stworzeniem separatorów baterii (wykonanych ze szkła) we współpracy z Uniwersytetem Bayreuth (z siedzibą w Bayreuth w Bawarii) i Teslą.
Obecnie firma ma prowadzić prace nad wielkoformatowym ogniwem akumulatorowym (21700). Choć Varta nie komentuje tych doniesień (pisze o tym jednak branżowy portal wiwe.de) wiadomo, że buduje obecnie pilotażową linię do budowy ogniw w swojej głównej siedzibie w Ellwangen. Według przedstawionego przez media raportu nowe baterie Varty mają być początkowo stosowane przede wszystkim w samochodach elektrycznych o wysokich osiągach – „…na przykład jako krótkotrwały akcelerator lub jako część koncepcji napędu, w których akumulator jest stale doładowywany przez silnik podczas jazdy” – można przeczytać w publikacji przygotowanej przez niemiecki portal wiwo.de (Wirtschaftswoche – Tygodnik gospodarczy). Varta prowadzi obecnie rozmowy na ten temat z kilkoma producentami samochodów.
Na swoje działania firma otrzymała dotacje w wysokości 300 mln euro, które zostały jej przyznane przez rząd federalny, a także przez landy Bawarii i Badenia-Wirtembergii w 2022 roku. Dwie trzecie tej sumy trafi na badania i rozwój nowych ogniw.
Widomo, że dzięki otrzymaniu dofinansowania Varta będzie pracować nad dwoma projektami. Pierwszy to opracowanie najnowszej generacji małoformatowych ogniw litowo-jonowych o wyższej gęstości energii. Jednak firma planuje skupić się na przeniesieniu swojej technologii produkcji na większe formaty baterii. Mają być one stosowane m. in. do samochodów elektrycznych. Większe ogniwa Varty mają być również wykorzystywane w stacjonarnych magazynach akumulatorów lub robotach.
Wiadomo też, że na potrzeby linii pilotażowej dla nowych ogniw w Ellwangen, Varta zamierza stworzyć około 1000 nowych miejsc pracy w niemieckich miastach Ellwangen i Nördlingen (do końca 2021 r). Obecnie firma zatrudnia blisko 4000 pracowników.
Przypomnijmy, że na podobną drogę kilka lat temu zdecydował się japoński Panasonic. Firma w zakresie produkcji akumulatorów współpracuje m. in z amerykańską Teslą. Ostatnio zaś Panasonic poinformował, że zamierza uruchomić wraz z Toyotą produkcję akumulatorów li-ion przeznaczonych do samochodów elektrycznych. Pierwsze akumulatory w zakładzie Panasonica zlokalizowanym w Tokushimie mają zjechać z taśmy montażowej już w 2022 roku.
Źródło: własne, wiwo.de