Firmy zbudują wspólnie duży samochód dostawczy dedykowany na rynki europejskie. Auto pojawi się w sprzedaży w połowie 2024 r., a jedna z jego wersji będzie posiadała napęd BEV. Auto, które najprawdopodobniej będzie następcą obecnej generacji Ducato produkowane ma być w Gliwicach i włoskiej fabryce Atessa.
Trzecie dziecko partnerstwa
Szczegóły techniczne nowej generacji dostawczaków, nie są jeszcze znane. Stellantis jedynie potwierdził że pojazdy (w tym wersja Toyoty) będą produkowane w zakładach Stellantis w Gliwicach i Atessa we Włoszech. Być może pojazdy będą oparte na platformie STLA Frame. Zgodnie z zapowiedzią koncernu platforma elektryczna z ramą drabinową jest przeznaczona do dużych SUV-ów, pickupów i pojazdów użytkowych.
Dla Toyota Motor Europe nowy model będzie kontynentalną premierą. Do tej pory japońska firma nie oferowała na rynku europejskim dużego vana. Model będzie już trzecim „dzieckiem” wynikającym z partnerstwa ze Stellantis. Firmy współpracują już przy modelach Toyoty Proace (Electric) i Proace Verso (Electric), które są oparty na platformie Stellantis.
Lider lekkich dostawczaków
– Dzięki temu modelowi Stellantis w pełni pokaże swoje doświadczenie w segmencie pojazdów użytkowych oraz w rozwoju technologii akumulatorów elektrycznych. Auto uzupełni nasze portfolio, tak by w pełni zaspokoić potrzeby klientów. Umowa z Toyotą wzmacnia naszą wiodącą pozycję w segmencie lekkich pojazdów użytkowych i pojazdów niskoemisyjnych oraz przybliża nas o krok do realizacji naszego celu Dare Forward 2030. Oznacza on, że nasz koncern stanie się niekwestionowanym światowym liderem w zakresie lekkich samochodów dostawczych pod względem technologii, produkcji, udziału w rynku i rentowności – powiedział dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares.
Współpraca Stellantis i Toyoty ME rozpoczęła się w 2012 roku od produkcji średniej wielkości samochodów dostawczych Toyoty w fabryce Stellantis Hordain we Francji. Obecna zapowiedź samochodów dostawczych pogłębia współpracę, umożliwiając Toyocie skompletowanie pełnej gamy lekkich samochodów dostawczych w Europie. Trudno się dziwić, że japoński gigant jest zadowolony z możliwości kontynuacji współpracy.
Rozwiązania we wszystkich segmentach
– To ważny krok, który uzupełnia naszą ofertę lekkich samochodów dostawczych dla europejskich klientów Toyoty. Wraz z pick-upami Hilux, Proace i Proace City, nowy lekki samochód dostawczy będzie stanowił kluczowy wkład w cele rozwoju Toyoty w zakresie całej gamy lekkich pojazdów użytkowych. Umożliwi on Toyocie zapewnienie rozwiązania w zakresie mobilności we wszystkich segmentach rynku lekkich samochodów dostawczych. Choć nie mamy jeszcze elektrycznej wersji Hiluxa – zaznaczył Matt Harrison, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.
Auto najprawdopodobniej będzie następcą obecnej generacji Ducato (Stellantis). Linia tych aut bazuje na modelu wprowadzonym na rynek w 2006 roku, z dużą aktualizacją w 2014 roku. Od 2020 roku dostępny jest również e-Ducato, który jest oferowany z dwoma rozmiarami akumulatorów (47 lub 79 kWh).
Źródło: na podstawie stellantis.com, toyota.eu, własne