asia.nikkei.com, nasdaq.com, materiały własne
W 2020 r. na rynek trafią baterie litowo-jonowe, które według zapowiedzi podwoją zasięg niewielkich samochodów elektrycznych.
Za prace badawczo-rozwojowe oraz przyszłą produkcję odpowiada Lithium Energy Japan – joint venture utworzone przez japońskie GS Yuasa, Mitsubishi Corporation oraz Mitsubishi Motors.
Baterie będą wytwarzane w zakładzie zlokalizowanym w Prefekturze Shiga i dostarczane do producentów samochodów z Japonii i Europy.
Zainstalowanie nowego rodzaju baterii w Mitsubishi i-MiEV pozwoliłoby wydłużyć zasięg tego modelu na jednym ładowaniu z obecnych 170 km do 340 km. Zwiększenie wydajności ma być możliwe dzięki zastosowaniu nowej kompozycji materiałów wykorzystanych w elektrodach. Ceny mają się utrzymać na tym samym poziomie, co ceny baterii aktualnie dostępnych na rynku.
GS Yuasa jest czwartym na świecie producentem baterii do EV pod względem wielkości. Jak zauważa Nikkei, japońskie firmy, z Panasonic na czele, oferują wysoką jakość i wydajność oferowanych produktów, jednak konkurencja z Chin i Korei Południowej rozwija się bardzo prężnie. Producenci z Japonii muszą nieustannie rozwijać technologię, aby uniknąć eskalacji wojny cenowej.
Należy pamiętać, że zapowiadane „podwojenie zasięgu” dotyczy pierwszej generacji EV oferowanych przez Mitsubishi, takich jak model i-MiEV. Nie ma pewności, czy do czasu rozpoczęcia w 2020 r. masowej produkcji nowego rodzaju baterii litowo-jonowych, konkurencja Lithium Energy Japan nie wprowadzi na rynek równie wydajnych produktów. Przykładowo, Toyota zamierza rozpocząć produkcję innowacyjnych baterii z elektrolitem w stałym stanie skupienia, które mają jednocześnie wydłużyć zasięg i skrócić czas ładowania EV.
Po ogłoszeniu planów, wartość akcji GS Yuasa wzrosła o 10%.