Solaris w konsorcjum z firmą Skoda Electric dostarczy w połowie przyszłego roku pierwsze z 16 dwuprzegubowych Solarisów Trollino 24 do floty słowackiego przewoźnika Dopravný Podnik Bratislava. To już drugie tak rozbudowane zamówienie na ponad 24-metrowe trolejbusy Solarisa, które pojawią się na rynku. Wartość kontraktu wynosi prawie 17 mln euro.
Z trakcją i bez niej
W połowie roku 2023 Solaris Trollino 24 zadebiutuje na ulicach Bratysławy. Dopravný Podnik Bratislava (DPB) na drodze przetargu wybrał firmę Solaris jako dostawcę 16 dwuprzegubowych trolejbusów. Słowacki przewoźnik jest kolejnym (w zeszłym miesiącu tego typu pojazdy zamówiły Czechy) klientem, który zdecydował się na zakup najdłuższego w ofercie pojazdu Solarisa. W listopadzie 2020 roku DPB testował 24-metrowy trolejbus w ruchu miejskim, na wszystkich liniach. Z powodu rokrocznie rosnącej liczby pasażerów, przewoźnik stanął przed koniecznością zwiększenia możliwości przewozowych niektórych z linii. Pojemny trolejbus okazał się idealnym rozwiązaniem dla metropolii z trasami o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.
Dwuprzegubowy trolejbus marki Solaris miał swoją premierę w 2019 roku, na targach Busworld w Brukseli. Napęd trolejbusu stanowią dwa silniki trakcyjnie o mocy 160 kW każdy. Dodatkowe baterie trakcyjne, umieszczone na dachu drugiego wagonu, ładowane będą podczas jazdy z trakcji trolejbusowej. Dzięki nim Trollino będzie jechać również bez zewnętrznego zasilania. Kierowca za pomocą jednego przycisku będzie mógł przełączać tryb jazdy z sieci trakcyjnej na tryb baterii trakcyjnych.
16 kamer do dyspozycji
Ponad 24-metrowe trolejbusy zabiorą na pokład 160 pasażerów, w tym 60 na miejscach siedzących. Nad drzwiami, zamontowanymi w układzie 2-2-2-2-2 znajdą się bramki liczące pasażerów. W innowacyjnym modelu znajdziemy wiele udogodnień, wpływających na komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Przewoźnik Dopravný Podnik Bratislava zdecydował się standardowe rozwiązania, takie jak tablice kierunkowe, klimatyzacja, bezprzewodowy Internet, wewnętrzne oświetlenie LED czy ogólnodostępne porty ładowania USB. O dodatkowe wsparcie pracy kierowcy oraz zwiększone bezpieczeństwo podróżujących zadba również system monitoringu, na który składać będzie się aż 7 kamer zewnętrznych oraz 9 monitorujących wnętrze pojazdu.
Dopravný Podnik Bratislava to kolejny przewoźnik, który zdecydował się powiększyć swoją flotę o dwuprzegubowe Solarisy Trollino 24. Solaris wprowadził do swojej oferty te bezemisyjne pojazdy w 2001 roku. Od tego momentu producent dostarczył ponad 1700 trolejbusów do swoich klientów w 18 państwach Europy.
Źródło: na podstawie Solaris Bus & Coach