Podczas Paris Motor Show odbyła się europejska premiera Toyoty RAV4 piątej generacji. To pierwszy SUV oparty na nowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), zapewniającej nisko położony środek ciężkości, zredukowaną masę własną oraz mocne, sztywniejsze o 57% nadwozie
Samochód otrzymał 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2.5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem. Nowy układ hybrydowy dostarcza moc 218 KM (160 kW) w przypadku wersji z przednim napędem oraz 222 KM (163 kW) w odmianie z napędem AWD. RAV4 AWD przyspiesza od 0 do 100 km/h 8,1 s. W pojeździe zastosowano m.in. lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe.
Model RAV4 Hybrid wyposażono w elektryczny układ napędu na cztery koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym. Nowością jest również Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD (AIM), automatycznie dostosowujące pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Z kolei sprawność samochodu w terenie zwiększa technologia kontroli ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym – Trail Mode. Zapewnia ona możliwie najlepszą kontrolę nad pojazdem w warunkach niedostatecznej przyczepności. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. Kierowcę wspomaga również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.
Pierwsza generacja RAV4 zadebiutowała w 1994 r. Łączna sprzedaż przekroczyła jak do tej pory 8 mln sztuk. Według danych Toyoty, RAV4 w 2017 r. była najlepiej sprzedającym się SUV-em świata.
toyotanews.eu, materiały własne