Toyota ogłosiła rozpoczęcie programu testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po symulacjach i próbach na zamkniętych torach, koncern zamierza testować technologię automatycznej jazdy w centrum Brukseli. Odpowiednio zmodyfikowany, samosterujący Lexus LS, będzie poruszać się po stałej trasie w stolicy Unii Europejskiej przez 13 miesięcy.
Jak powiedział Gerard Killmann, wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Toyota Motor Europe:
„Centrum badawczo-rozwojowe Toyota Motor Europe w Brukseli jest regionalnym centrum doskonalenia technik komputerowych, które sprawiają, że komputery „widzą” i „rozumieją” otoczenie. Głównym celem tego pilotażowego programu jest zbadanie złożonych i nieprzewidywalnych ludzkich zachowań oraz ich wpływu na wymagania wobec automatycznych systemów jazdy. Głównym celem Toyoty jest zredukowanie liczby ofiar wypadków drogowych do zera. Dlatego kluczowe jest zrozumienie ludzkiego zachowania w odpowiedzi na złożoność i zróżnicowanie populacji w środowisku miejskim, jakim jest Bruksela, europejska stolica, zamieszkiwana przez obywateli 184 różnych narodowości. Po udanych próbach na drogach publicznych w Japonii i USA, teraz system zostanie sprawdzony w europejskich warunkach”.
„Region stołeczny Brukseli, a w szczególności Brussels Mobility, są zaangażowane w najnowsze osiągnięcia technologiczne, dotyczące zautomatyzowanych pojazdów. Jesteśmy świadomi potencjału tej technologii, jako rozwiązania dla miejskiej mobilności, a jednocześnie priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo. Uwzględniliśmy to w naszym nowym Regionalnym Planie Mobilności, o nazwie „Dobry Ruch” oraz w jednym z 50 działań, które wykonaliśmy, by urzeczywistnić naszą wizję: przewidzieć automatyzację pojazdów. Nasze ambitne, strategiczne badanie, dotyczące przejścia na zautomatyzowane pojazdy, determinuje kolejne kroki, niezbędne do stworzenia mocnych ram oraz ich rozwoju. Możemy być dumni z tego, że nasze miasto i region są miejscem badań w środowisku naturalnym dla tego rodzaju nowoczesnych rozwiązań z zakresu mobilności. Zdecydowanie wspieramy innowacje, dotyczące mobilności, co jest widoczne na arenie międzynarodowej.” – dodał Christophe Vanoerbeek, Brussels Mobility
Lexus LS, który wyjedzie na ulice Brukseli, został wyposażony w umieszczony na dachu pakiet czujników, w tym LIDAR, radary, kamery i precyzyjny system pozycjonowania. Dla bezpieczeństwa, w samochodzie obecny jest kierowca, który może interweniować i w dowolnym momencie wyłączyć system automatycznej jazdy, przejmując kontrolę nad pojazdem. Jak informuje Toyota, wprowadzenie samochodu na publiczne drogi poprzedziły miesiące przygotowań: walidacja systemu automatycznej jazdy, szkolenia kierowców, analiza tras i zaangażowanie władz w uzyskanie niezbędnych zezwoleń.
toyotanews.eu, materiały własne