Sedan Mirai na rynku zadebiutował w 2014 roku. Model Mirai nowej generacji, który właśnie debiutuje w Polsce posadowiony na nowej platformie GA-L zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wzrósł do około 650 km. Samochód emituje czystą parę wodną. Nowy model jest dłuższy od poprzednika o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm. Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw ogniw paliwowych jest mniejszy (330 zamiast 370), a jego masa została zmniejszona z 56 do 52 kg. Udało się przy tym osiągnąć nowy rekord gęstości mocy w porównaniu do 3,1 kW/l w poprzedniej generacji (4,4 kW/l z wyjątkiem krańcowych ogniw). Maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM (114 kW) do 174 KM (128 kW). Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Układ napędowy jest o 42% lżejszy i ma większą o 12% moc od poprzednika.
Mirai drugiej generacji jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy z hybrydowej wersji Lexusa LS, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową z poprzedniego modelu. Jej pojemność wynosi 4,0 Ah (6,5 Ah w Mirai pierwszej generacji). Zastosowanie platformy modułowej pozwoliło na obniżenie środka ciężkości, poprawiło charakterystykę bezwładności i w znacznym stopniu zwiększyło sztywność nadwozia. Mirai przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19-calowe koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru, a wariant na 20-calowych kołach osiąga wynik 0,89 kg/100 km. Efektywniejszy napęd oraz zwiększona pojemność trzech zbiorników wodoru z 4,6 do 5,6 kg sprawiają, że nowy Mirai może pokonać bez tankowania około 650 km. Uzupełnienie wodoru trwa zdaniem producenta maksymalnie pięć minut. Nowa platforma otrzymała zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, zamiast kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu, zastosowanych w poprzednim modelu. Do wyboru są koła 19- i 20-calowe. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciska, a z tyłu zastosowano wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem we wszystkich wersjach.
Model został wyposażony w innowacyjny katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.
Cena Mirai zaczyna się od niemal 300 tys. zł. Rodzimi zwolennicy nowych technologii i paliw alternatywnych wykorzystywanych w motoryzacji (w tym wypadku wodoru, który napędza silnik elektryczny Mirai) muszą uzbroić się w cierpliwość, gdyż dopiero za kilka miesięcy (wersja optymistyczna) w Polsce ma powstać pierwsza publiczna stacja tankowania tym paliwem.
SPECYFIKACJA | TOYOTA MIRAI 2. GENERACJI |
Zestaw ogniw paliwowych | |
Kod modelu | FCB130 |
Typ | Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym |
Liczba ogniw | 330 |
Rodzaj połączenia | szeregowe |
Maksymalna moc KM (kW) | 174 (128) |
Gęstość mocy (kW/l) | 5,4 (bez zewnętrznych ogniw), 4,4 (z zewnętrznymi ogniwami) |
Pojemność (litry) | 24 (bez zewnętrznych ogniw), 31 (z zewnętrznymi ogniwami) |
Masa (kg) | 52 |
Bateria | |
Typ | Litowo-jonowa |
Liczba ogniw | 84 |
Napięcie nominalne (V) | 310,8 |
MASA (kg) | |
Masa własna min / max | 1 900/1 950 |
Masa całkowita | 2 415 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
Długość | 4 975 |
Szerokość | 1 885 |
Wysokość | 1 480 |
Rozstaw osi | 2 920 |
Rozstaw przednich kół | 1 610 |
Rozstaw tylnych kół | 1 605 |
Zwis przedni | 965 |
Zwis tylny | 1 090 |
Prześwit | 150 |
Wymiary wnętrza | |
Liczba miejsc | 5 |
Długość (mm) | 1 805 |
Szerokość (mm) | 1 595 |
Wysokość (mm) | 1 135 |
Źródło: Toyota, własne