toshiba.co.jp. materiały własne
Toshiba prowadzi prace nad kolejną generacją akumulatorów litowo-jonowych, w których znajdą zastosowanie anody zbudowane z tlenku tytanowo-niobowego.
Jak deklaruje japoński koncern, akumulatory nowego typu, w przypadku zastosowania ich w kompaktowym samochodzie elektrycznym, zapewnią zasięg rzędu 320 km już po 6 minutach ładowania, co oznacza trzykrotną poprawę względem akumulatorów stosowanych obecnie.
Produkt Toshiby ma się charakteryzować wysoką pojemnością, umożliwiać ultra-szybkie ładowanie oraz być odporniejszy na postępujące z czasem zużycie niż tradycyjne baterie litowo-jonowe.
Japońska firma wytwarza obecnie baterie SCiB wykorzystywane m. in. w samochodach, autobusach, windach czy elektrowniach.
Jak powiedział dr. Osamu Hori, dyrektor Korporacyjnego Centrum Badań i Rozwoju Toshiby, nowy rodzaj akumulatorów przyczyni się do znaczącego wzrostu zasięgu i poprawy osiągów pojazdów elektrycznych.
Testy prototypu o pojemności 50 Ah potwierdziły długą żywotność nowatorskich baterii, ich odporność na niskie temperatury, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz przystosowanie do ultra-szybkiego ładowania. Dostarczą one dwukrotnie większej ilości energii niż obecna generacja SCiB. Ponadto, zachowają ponad 90% swojej pierwotnej wydajności po cyklu 5,000 naładowań i rozładowań, a ultra-szybkie ładowanie potrwa 10 minut nawet w temperaturze 10°C poniżej zera.
Akumulatory nowego rodzaju trafią na rynek w roku obrotowym 2019. Cześć prac projektowych Toshiba przeprowadziła dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez rządową organizację NEDO zajmującą się m. in. promowaniem rozwoju przemysłu i technologii.