Spółka Arval Service Lease Polska zaprezentowała wyniki Energy Mix Experience – pierwszego w Polsce testu porównawczego trzech napędów w modelu Hyundai Kona – spalinowego, hybrydowego i elektrycznego. Eksperci, szefowie firmowych flot samochodowych oraz dziennikarze motoryzacyjni zasiedli w autach w charakterze kierowców testowych i porównali, jak sprawdza się Hyundai Kona jedyny model na rynku z trzema rodzajami napędu. Swoimi spostrzeżeniami z jazd po torze i na drogach publicznych, uczestnicy testu dzielili się wypełniając ankiety. Wnioski: dynamika, właściwości jezdne oraz komfort to najważniejsze przewagi drogowe elektrycznych samochodów nad pojazdami z napędem spalinowym i hybrydowym. Innym ważnym spostrzeżeniem płynącym z przeprowadzonych testów, jest też przekonanie, że auta elektryczne są stworzone do bezpiecznej jazdy, a kierowcy preferujący jazdę defensywną opartą o ecodriving nie będą musieli się martwić o zasięg.
Kierowcami testowymi projektu Energy Mix Experience byli szefowie flot samochodowych, którzy na co dzień użytkują pojazdy dostarczane przez Arval, a także dziennikarze motoryzacyjni. Podczas każdej z prób organizatorzy zapewnili uczestnikom wygodny system oceny pojazdów za pomocą ankiety wypełnianej z poziomu smartfona. Skala ocen ustalona została na 0-6. Jazdy testowe prowadzone były na torze szkoły jazdy Driveland i na drogach publicznych, w okolicach Mszczonowa pod Warszawą. Jazdy podzielone były na trzy etapy: dynamiczna jazda na torze, jazda po śliskiej nawierzchni, w tym manewry na płycie poślizgowej oraz przejazd w zwykłym ruchu miejskim. Celem było wyłonienie napędu, który najlepiej sprawdzi się we wszystkich okolicznościach. Slalom na torze i jazdę drogową wygrała w opinii kierowców testowych elektryczna Kona. Z jazdą na płycie poślizgowej, najlepiej radził sobie model hybrydowy.
Wyniki Energy Mix Experience i opinie uczestników przekazywane po teście dowodzą, że samochody napędzane energią elektryczną mogą stanowić doskonałą alternatywę dla pojazdów z napędem konwencjonalnym i hybrydowym. Dotyczy to zarówno tych, którzy poruszają się zwykle na krótkich miejskich trasach, ale także tych użytkujących auta na długich dystansach. Kierowcy po krótkiej jeździe niemal natychmiast wskazali napęd elektryczny jako najlepszy do codziennego użytkowania samochodu.
– Na temat samochodów elektrycznych pokutuje wiele mitów, które można szybko obalić, gdy tylko wsiądzie się za kierownicę. Wszyscy uczestnicy testu spodziewali się, że podczas codziennych jazd auto elektryczne będzie wymagało ładowania, tymczasem na koniec testu, każdy z pojazdów miał jeszcze 70 proc. pojemności baterii. To pokazuje, że opinię o elektrykach najlepiej wyrobić sobie w praktyce – podkreśla Radosław Kitala, Consultant&AMO Manager Arval Service Lease Polska.
Samochody elektryczne pasują do osób odpowiedzialnych, nie tylko z uwagi na troskę o klimat, ale też ze względu na zachowanie na drodze. Uczestnicy testu przekonali się, że zanim wyruszy się w trasę elektrykiem, warto poznać specyfikę takiego pojazdu. Wskazówki udzielane przez instruktorów Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara dotyczyły m. in. zasad działania i zalet rekuperacji, pułapek związanych z wysokim momentem obrotowym dostępnym już od ruszenia pojazdem, wyższej masy własnej samochodu elektrycznego, czy korekt w technice pokonywania zakrętów oraz zasad ecodrivingu niezbędnych do efektywnego zarządzania kondycją baterii.
Pełen raport z wynikami testu dostępny jest na stronie: http://raport-arval.pl